søndag 10. mars 2013

Luke Bryan


Bildet er henta fra last.fm, fotograf ukjent.

Når det gjelder musikk i de østlige stater i USA kommer man ikke utenom New Jersey med The Boss, Bon Jovi og My Chemical Romance. Men sannelig har de mye bra å by på i Georgia også. Sugarland og Larkin Poe, som jeg nylig presenterte og som kommer med et album sammen med Thom Hell 22. mars er to meget gode eksempler. Og så har de Luke Bryan, countrysanger som jeg synes skiller seg litt ut fra den grå masse av mannlige amerikanske countrysangere.

Opplevde Bryan på Waterfrontscena under Country Music Festival i Nashville i 2008. Der hadde han et meget bra sett. Han var opprinnelig låtskriver og skrev hits for bl. a. Travis Tritt og Billy Currington. Men han endte til slutt opp med egen platekontrakt, og debuten "I'll Stay Me" kom i 2007. Den har jeg faktisk signert, takket være en kompis fra Georgia som er Luke Bryanfan.

Største hiten fra dette albumet er "All My Friends Say", som nådde 5. plass på Billboards Countrysingelliste:


"Country Man":


"You Make Me To Want To", akustisk versjon:


Oppfølgeren "Doin' My Thing" kom i 2009 og ga Luke Bryan hans to første Nr. 1-hits på Billboards countrysingelliste med "Rain Is A Good Thing" og "Someone Else Calling You Baby", men den har jeg ikke.

Derimot har jeg "Tailgates & Tanlines" som kom i 2011, og med den etablerte Luke Bryan seg som en artist som var å regne med innen countryen. Det er et meget godt album etter min smak og Bryan har hatt ei tydelig og positiv utvikling fra debutalbummet. "Tailgate & Tanlines" ga han hans første Nr. 1-plassering på Top Country Albums samtidig som den nådde 22. plass på den store albumlista fra Billboard, for alle sjangre. Og han fikk tre Nr. 1-hits på countrysingellista!

Først ut: "Kiss Tomorrow Goodbye":


"I Don't Want This Night To End":


"You Don't Know Jack" er ikke en av hitene fra albumet, men er en personlig favoritt hos meg:



Flere mannlige amerikanske countryartister føler jeg synger på den samme plata hele tida uten å utvikle seg særlig, men Luke Bryan synes jeg har det lille ekstra som hever han over de fleste andre mannlige artister i sin sjanger. Derfor er dette en artist jeg vil følge framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar