lørdag 16. februar 2013

Kikki Danielsson



Bildet er fra arbra.se, fotograf ukjent.


Kikki (egenbtlig fornavn Else) Danielsson ble jeg fan av allerede på slutten av 70-tallet da hun var vokalist i dansebandet Wizex. Som tenåring syntes jeg sjølsagt hun var rimelig pen, men jeg likte også musikken og stemmen. Derfor kjøpte jeg noen av hennes første album etter solodebuten i 1979, på kassett. Så samtidig som jeg digga Blondie, Statuts Quo og Ellen Foley og også hørte på litt mer heavy som UFO og Quiet Riot så hørte jeg også på Kikki. Og at jeg har en så variert musikksmak at jeg kan like musikk i så ulike sjangre synes jeg er berikende, for ulik musikk passer til ulike situasjoner, for å si det sånn.

Jeg har opplevd Kikki live en gang, på en dansegalla i Førdehuset for ca. 10 år siden. Fikk tatt bilde av meg sammen med henne, men har ikke det nå. Jeg liker henne også som person, hun virker som en vennlig person, men hun har dessverre hatt sitt å stri med på privaten og hun har vært åpen om sine problemer med alkohol. Men hun gir av seg sjøl og gir mye glede og godt humør til sitt publikum.

Kikki har solgt omtrent 3,5 millioner plater, har 26 gullplater og 6 platinaplater.

Foruten samlealbumet "Kikkis Bästa" med 47 låter har jegalbumet "I Mitt Hjärta" fra 1999. Fra den henter jeg "Har Du Glömt", men den eneste versjonen jeg finner på YouTube er fra da hun spilte den inn med Wizex:


"Tjejer":


Så fra Kikkis lange karriere, fra samlelabumet "Kikkis Bästa":

"Bra Vibrationer" som hun ble nr. 3 med da Bobbysovsk vant i Göteborg i 1985:


"Sången Skal Klinga", en skikkelig fin sang:


"I Love A Rainy Night":


"Ge Mig Sol, Ge Mig Hav":


"En Endå Gång":


Jeg burde vel tatt med "Jag Trodde Änglarna Fanns", men det er med Ole Ivars, og de er jeg definitivt ikke fan av.......

Jeg har også en CD med Kikki, Elisabeth Andreassen og Lotta Engberg, den tare jeg for seg sjøl i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar