søndag 3. februar 2013

Johnny Cash



Bildet er henta fra radioassistent.com, men jeg vet ikke navnet på fotografen.


Legenden, "The Man in Black". En artist jeg fikk et tidlig forhold til. Jeg var ikke store karen da jeg så klipp fra hans berømte konsert i Folsom Prison. Det gjorde et sterkt inntrykk. Siden har Johnny Cash fulgt meg. Jeg har alltid hatt stor respekt for denne mannen som var på de svakes side, det var også for de at han alltid kledde seg i svart når han opptrådte.

Jeg har ikke sett "Walk The Line". Den største grunnen er vel at jeg etterhvert er blitt en elendig kinogjenger. Men det er også fordi jeg vil beholde mitt bilde av han. Ja, jeg vet at han hadde sine mørke sider, alkohol, rus. Kanskje vil jeg skåne meg sjøl for det, beholde det bildet jeg fikk av Johnny Cash da jeg var barn.

Men eneste musikk jeg hadde av han før jeg kjøpte "The Essential", dobbeltalnbumet med alle hans beste sanger var en kassett fra 80-tallet med han og Waylon Jennings. Også det en legende som også hadde sine mørke sider, ihvertfall i forhold ltil rus.

På "The Essential" finnes ikke Cashs seneste produksjoner, som "Hurt". Hans aller siste video, spilt inn like før han døde 12. september 2003, der han på mange måter oppsummerer sitt liv og sin karriere, sjøl om det opprinnelig er en sang med Nine Inch Nails. Og der du ser hans livs kjærlighet, June Carter Cash, som bivåner det hele i bakgrunnen. Det er en sterk sang, en sterk video, derfor gjengir jeg den her:


Så over til et knippe til av Johnny Cash' legendariske sanger, ingen mer enn "Folsom Prison Blues":


"Man In Black":


"I Walk The Line":


"Ring Of Fire":


"A Boy Named Sue" - fra San Quentinfengslet:


"Jackson", med June:


"The Night Hank Williams Came to Town", med Waylon Jennings:


"Don't Take Your Guns To Town":


"The Ballad Of Ira Hayes":


"Sunday Morning Coming Down", med Kris Kristofferson:


Dette er bare noen av alle de sangene med Johnny Cash som jeg er glad i. Er det noen som fortjener å bli kalt legende så er det "The Man in Black"! R.I.P.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar