fredag 3. mai 2024

Eurovision Song Contest 2024 - Semifinale 1

Da er Eurovision her igjen, og for meg som har vært fan siden moren min satte 8-åringen sin foran TV-en til finalen i 1971 så har dette vært en rar sesong. På den ene sida er jeg veldig entusiastisk på vegne av det norske bidraget, på den andre sida er det rett og slett sørgelig at Israel er med med tanke på det som skjer på Gaza. I år burde de hatt vett til å holde seg borte, men når sjøl landets president griper inn i prosessen med å få godkjent teksten til bidraget, da skjønner en at for de er dette politikk på høyt nivå. Jeg har valgt å ignorere låten. Jeg har ikke noe imot artisten, tvert imot synes jeg synd på henne, en 20-åring som blir en brikke i et kynisk politisk spill. Jeg har ikke hørt låten, kommer ikke til å gjøre det, jeg skrudde ned lyden under låten da jeg nettopp nå så Adresse Malmø, og kommer også til å gjøre det videre. Det redder ingen at jeg gjør det slik, men samvittigheten min tillater ikke at jeg hører på denne  låten. Samvittigheten overfor de over 34000 drepte, mange av de barn, og alle de som har blitt lemlesta og/eller fått lagt sine liv i ruiner. Men når jeg skriver om semifinale 2 må jeg nødvendigvis si om jeg tror de går videre eller ikke, og da basert på det jeg har observert rører seg ute i Europa og her på berget.

Men i dag altså, semifinale 1, tirsdag 7. mai. Nytt av året er at de fem store og arrangørlandet får framføre låtene i sin helhet i semifinalene, slik at de stiller på lik linje med de andre finalelåtene. De er fordelt slik de er trukket ut til å stemme i semfinalene. Jeg tar først for meg landene som skal konkurrere om finaleplassene, i den rekkefølgen de skal framføre låtene sine i semifinalen.

Beklager annen skrifttype videre i innlegget, det skyldes at jeg bruker omtaler jeg har brukt i et annet forum.

Kypros - Silia Kapsis - Liar


Enda en helt grei poplåt fra Kypros, som sitter fast i "Fuego"-syndromet, med en stadig tro på at låter lik den de fikk 2. plass med i 2018 skal gi de seieren de lengter etter. Den kommer nok heller ikke før de frir seg fra dette syndromet. Men når det er sagt, en grei og fengende poplåt som er grei å ha med.

Karakter: 4/6. Ranking: 19.

Serbia - Teya Dora - Ramonda

Dette er en låt som bare har vært i miksen uten at jeg har klart å ense den noe særlig. Ballader med mørk tekst er da heller ikke min greie så ofte. Jeg hører og ser en inderlighet i framføringa og i låten, men ikke nok til at jeg blir helt berørt. Men det er noe der, noe udefinerbart og uforløst.

Karakter: 3,5/6. Ranking: 26

Litauen - Silvester Belt - Luktelk

En fin og fengende poplåt fra Litauen i år, moderne i snittet. Litt enkel, men god å ha med i årets felt, og vil nok gjøre det bra med å være en låt i tiden.

Karakter: 4/6. Ranking: 18.

Irland - Bambie Thug - Doomsday Blue


Først syntes jeg dette var bare noe forferdelig bråk og en klar sisteplass. Nå ser jeg på den som et lite mesterverk, og kanskje det mest kunstneriske bidraget vi har hatt i ESC på en stund. Det er bare helt rått at irene etter å ha gått på nederlag etter nederlag med mainstreampop bare tar den helt ut og sender dette. Det er så flott at de tør! Dessuten er artisten Bambie Thug hel ved, bl. a. ved at de som ikke-binær fronter at ikke-binære også er synlige.

Karakter: 5/6. Ranking: 11.

Ukraina - alonya alonya & Jerry Heil - Teresa & Maria


Så har jeg kommet fram til låtene jeg gir toppkarakter. Og grunnen til at jeg gjør det med Ukraina er at den har vers, et refreng og et kor som er bare himmelsk nydelig. Jeg er ingen rapfan, men på en merkelig måte så føler jeg at rapdelen til alonya alonya passer perfekt midt i. Det blir en helhet som går rett hjem hos meg. Jeg har pekt på Sveits som en vinner jeg vil omfavne, det vil jeg så absolutt gjøre med Ukraina og de tre andre jeg gir toppkarakterer også ❤️

Karakter: 6/6. Ranking: 4.

Polen - Luna - The Tower

Jeg er jo en enkel musikalsk sjel egentlig, så fengende poplåter som dette går rett hjem hos meg. Spesielt refrenget synes jeg er helt nydelig fengende, og resten av låten er også i en rytme som jeg er helt med på. Da blir det Topp 10 på Luna og Polen hos meg!

Karakter: 5/6. Ranking: 8.

Kroatia - Baby Lasagna- Rim Tim Tagi Dim

For en solskinnshistorie og underdoghistorie dette er! Den uerfarne artisten som ikke skulle vært med i Dora, Kroatias utvelgelse, men som kom inn som reserve da en artist måtte trekke seg. Og ble en fanfavoritt og en hit umiddelbart. I Dora-finalen fikk han flere tlf. stemmer enn de 13 andre tilsammen, og han vant også juryen. I Kroatia flommer folk over av stolthet, låtens dans danses av alle og sjelden har vel et land stilt seg så 100% bak sin låt. Er også blant de største favorittene i Malmø, og slik det ser ut nå står det mellom Kroatia og Sveits.

Og jeg elsker dette med hud og hår. Musikken, rytmen, energien, gleden, fyren og hele bakgrunnshistorien og tekstens budskap. Om kroater som rømmer bygda eller tilmed landet sitt for å komme ut og jobbe. Et viktig budskap fra et land med færre innbyggere enn Norge. Jeg har ingenting imot Zagreb 2025, og jeg kommer til å sende brorparten av mine stemmer til Kroatia 11. mai.

Karakter: 6/6. Ranking: 2.

Island - Hera Björk - Scared of Heights


At Hera Björk kan synge vet vi, men det er det eneste positive å si om denne låten. Det er så platt og uinteressant dusinvarepop som du kan få det. Låten går ingen steder, og er egentlig et stort 3 minutters gjesp. Denne låten skal ikke ha noen som helst sjanse til å nå finalen, i så fall vil jeg bli meget overrasket.

Karakter: 1,5/6. Ranking: 35.

Slovenia - Raiven - Veronika


Dette er en låt jeg ikke helt forstår meg på, fordi jeg opplever den både mektig og rotete. Mektig fordi den har et storslått preg, rotete fordi jeg sliter med å finne melodien og helheten i låten. Det trekker derimot opp at Raiven synger bra. Men altså, dette finner jeg ikke ut av.

Karakter: 3,5/6. Ranking: 24.

Finland - Windows95man - No Rules


Käärijä ifjor var episk og skulle sjølsagt ha vunnet hele Eurovision. Og så følger Finland opp med dette, som ikke når Käärija til stortåa en gang ... Og når de hadde en episk ballade av Sara Sippola, som hadde grepet Europa. Men når juryen bare teller 25% så kan sisteplassen der vinne. Dette er bare så pinlig platt og så harry 90-tall som det kan gå an. Altså, låter med 90-tallspreg har jeg ikke noe imot, musikk er tidløst, men dette her! Ossi Runne, Finlands legendariske Eurovisiondirigent roterer nok i grava i vemmelse .... Sjølsagt går den til finalen, men der blir den drept av juryene.

Karakter: 1/6. Ranking: 36.

Moldova - Natalia Barbu - In The Middle


Moldova har gjort det til en vane å gjenbruke sine tidl. Eurovisionartister, og Natalia Barbu som var med i 2007 med "Fight" skal forsvare deres ære i år, Jeg håper at hun endrer på sceneshowet til Malmø, for dette er veldig statisk og egentlig uinteressant. Låten er også helt på det jevne, så sånn sett passer tittelen aldeles utmerket. Det er noe der som jeg liker, noe etnisk noe, men det er ikke nok til å heve den opp fra anonymitetens rekker. NB! Sceneshowet er endra, i Malmø stiller Natalia Barbu alene på scena, fiolinen har hun med.

Karakter: 3,5/6. Ranking: 23.

Aserbajdsjan - Fahree feat. Ilkin Dovlatov - Özünlə Apar

Dette var siste låten som ble offentliggjort, og dette liker jeg. Det er en drømmende og svevende atmosfære over låten som er besnærende, og jeg føler at jeg er med på en 3 minutters reise inn i mystikken. Også et pluss at det synges på eget språk. Er spent på hvordan dette blir scenisk.

Karakter: 4,5/6. Ranking: 14.

Australia - Electric Fields - One Milkali (One Blood)

Dette må være en av de minst omtalte låtene i årets felt. På meg har den vokst såpass at jeg nå liker den veldig godt. Både det etniske preget og rytmen i låten synes jeg er likandes. Dette kan bli bra på scena, og da blir det fort finale på Australia i år også.

Karakter: 4,5/6. Ranking: 15.

Portugal -  Iolanda - Grito

Det er mye lyd i årets Eurovision og isolert sett har jeg ikke noe imot det. Men da vil uansett mer rolige låter, som Portugal kommer med være en deilig oase i all lyden. Slik fungerer Iolanda med sin låt for meg. Vakkert og rent er dette, det er bare å nyte.

Karakter: 5/6. Ranking: 10.

Luxembourg - Tali - Fighter


Etter over 30 år vekke er Luxembourg endelig tilbake, et av mine favorittland fra de første årene jeg fulgte Eurovision på 70-tallet. Mye pga. "Aprés Toi" og Vicky Leandros i 1972, vinneren som forblir min nr. 1 Eurovisionlåt livet ut.
Det var da også et flott arrangement da Luxembourg arrangerte sin nasjonale finale, og sjølsagt var Vicky der. Musikalsk var den en liten skuffelse med unntak av vinneren her som jeg likte fra første lytt. Godt at en del av teksten er på fransk, og jeg liker godt rytmen og stemningen i låten.

Karakter: 4,5/6. Ranking: 12.

Så utifra min ranking er dette de landene jeg ønsker til finale fra denne semifinalen: Kroatia, Ukraina, Polen, Portugal, Irland, Luxembourg, Aserbajdsjan, Australia, Litauen og Kypros. Men siden det kun er TV-seerne som bestemmer i semifinalene ligger det i kortene at Finland går til finalen. Og jeg tror de gjør det på bekostning av Australia. Så må man ta i betraktning at alle tre Balkanlandene er i denne semien, og at det kan hjelpe Slovenia og Serbia videre. Hvem som da ligger i faresonen er vanskelig å forutse, men kanskje Kypros og Portugal. Moldova og Island tror jeg har få sjanser til avansement.

Så til de tre finaleklare som skal opptre og med det vise fram sine låter i denne semifinalen:

Storbritannia - Olly Alexander - Dizzy

Jeg tenkte vinnermateriale da denne kom. Er kanskje ikke helt der nå, men likefullt er dette en knakende god og fengende poplåt. Det er profesjonalitet over hele linja, og det er så godt at britene nå virkelig satser i Eurovision. Olly Alexander er en av de største kommersielle stjernene som deltar i år, bare det viser at de satser på øya. Håper dette blir bra på scena, da har vi fort en Topp 5-plassering.

Karakter: 5,5/6. Ranking: 7.

Sverige - Marcus & Martinus - Unforgettable


Sveriges suksess er også deres forbannelse. Tre seiere på elleve år med sitt velkjente popformular gjør det mye vanskeligere for de å eksperimentere, som de fleste land gjør fra tid til annen. Så derfor blir det sjøl nå, når de arrangerer og kunne ha senket skuldrene en poplåt fra samme lest. Det er sjølsagt kjekt at de måtte ha norskehjelp denne gangen, men det er dessverre blitt en elektropoplåt av typen vi har hørt så mange ganger før. Det er showet som trekker opp her, for der er svenskene i den ypperste eliten. Men for meg hjelper det ikke når låten er det motsatte av tittelen ...

Karakter: 3/6. Ranking: 31.

Tyskland - Isaak - Always On The Run


Tyskland har hatt en grusom rekke de siste årene, og jeg er redd det fortsetter i år. Sjøl om jeg personlig liker låten er jeg redd den vil drukne blant mange låter med mye mere lyd og hype. Isaak har en prima stemme og versene er jeg helt med på, det er midt i gata av hva jeg liker. Refrenget er det som trekker ned, det synes jeg er litt småharry.

Karakter: 4,5/6. Ranking: 16.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar