fredag 31. mai 2024

The Mavericks - Moon & Stars

The Mavericks er noe for seg sjøl, og bare på musikken hører du med en gang at det er de. Med sin herlige blanding av karibiske rytmer, swingjazz á la Django Reinhardt, country og jeg vet ikke hva snart så er de en herlig gjeng å høre på! Dette er deres første engelskspråklige studioalbum med nye låter siden Brand New Day i 2017, og du verden hvor deilig en opplevelse dette er!

Det begynner med en låt med et litt alvorlig tema som treffer meg skikkelig som en person i begynnelsen av 60-årene. The Years Will Not Be Kind handler om det å innse at en nå er kommet i en alder der aldersutfordringene, med bl. a. skrantende helse og funksjon ikke er så langt unna. Du kan formelig kjenne bekymringen som ligger i Raol Malos vokal, samtidig som han forteller at han begynner å venne seg til tanken. Dette kan fort bli en av de viktigste låtene for meg i år. Musikalsk er inspirasjonen fra nevnte Django Reinhardt tydelig:

På fire av de elleve låtene har The Mavericks en ekstra artist på vokal. Det er Nicole Atkins, Sierra Ferrell, Maggie Rose og Max Abrams. Av de vil jeg trekke fram tittellåten Moon & Stars, der Sierra Ferrell bidrar på en herlig måte. Samtidig får vi oppleve den patosen som Malo er kjent for i sin vokal:


Feelgood er også et ord som passer godt på The Mavericks' låter, dette er musikk til å bli i godt humør av. A Guitar and a Bottle of Wine er et godt eksemplet på det på denne skiva. En hyllest til alt det gode i livet. Har du en gitar og spille på og ei flaske vin er egentlig det alt du trenger for å ha en trivelig kveld med gode venner.


Overnight Success er låten som er mest country, eller det er vel rettere å kalle dette western swing. Uansett er det så mye musikkglede, livsglede og lekenhet over denne humørpillen av en låt, at jeg ikke kan unngå å bli i godt humør av å høre på den:

Avslutningssporene er på mange album låter som skiller seg litt ut fra resten, så også her. Turn Yourself Around begynner rolig og handler om å prøve å snu en negativ trend i livet og tenke positivt. En god låt å lytte til når en er litt nedpå i stemningsleiet:

Å velge låter fra dette albumet har vært et luksusproblem, for jeg kunne valgt hvilken som helst av de. Jeg er blitt glad i alle elleve. The Mavericks oser musikk- og livsglede, og dette er et album å ty til når en trenger en oppkvikker i livet. Jeg elsker dette fra første til siste tone, og jeg misunner de som får oppleve dette herlige bandet live. Det må være en energiboost av de sjeldne! Håper derfor inderlig at noen arrangører kan få de til Norge!

Karakter: 6/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar