søndag 17. desember 2023

ÅRETS TOPPLÅTER 2023: 20 - 1

Da er jeg kommet til siste innlegg i serien der jeg presenterer 85 låter jeg ønsker å framsnakke fra musikkåret 2023. Rangeringa må ikke tas bokstavelig, da det viktigste er å framsnakke disse låtene. Men det er klart, topp 20 er uansett 20 spesielle låter som virkelig fortjener positiv omtale. Og når det gjelder Topp 3 så er det definitivt de tre låtene jeg har lyttet mest til i år, de er hver på sin måte utrolig sterke, gode eller bare rett ut kanonfine låter.

 

20. The Collection - Medication

For noen av oss funker medisin i forhold til å gjøre hverdagen lettere og i forhold til å gjøre det litt bedre å møte verden. Frontmann David Wimbish i The Collection forteller her historien om hvordan medisinering var med å hjelpe han ut av depresjonsmørket. Medisinering kan aldri være den eneste løsninga, men for noen av oss kan det være med på å gjøre hverdagen enklere, og det er godt at noen forteller også den historien.

19. Noah Gundersen - Swim

En aldeles nydelig låt fra et solid album, der spesielt ei setning sier mye om hva denne sangen dreier seg om: Hold your breath under water till you're strong enough to swim. Og framført med en slik inderlighet fra Noah Gundersen at jeg blir helt bergtatt. En låt som gir meg noen minutters tiltrengt pause fra den forrykte verdenen vi lever i nå.

18. Tobias Rahim - F' social angst

Danske Tobias Rahim har mange sanger der han problematiserer stresset ved det å være menneske i våre moderne samfunn. Som i denne her, om hvor stressende det er å leve med sosial angst. Dette er en tekst som mange kan kjenne seg igjen i, og det er godt at det blir løftet fram på denne måten, slik at man ikke føler seg alene om disse plagene. 

17. Tove Bøygard - Nøkken

Og når vi snakker om angst, uforlignelige Tove Bøygard kom i år med sitt fjerde og siste konseptalbum om hvert av elementene, og der hadde hun med denne sterke låten om å kjempe mot angst. Bøygard viser i både tekst og video at det er en kamp hun er villig til å ta for ikke å ramle ned i mørket og for å ha et best mulig liv. En låt som berører og gjør inntrykk!

16. Yasin - Nordvästra

Yasin er en svensk rapper som har hatt et problematisk forhold til øvrigheta fordi han har vært viklet inn i den tragiske gjengkonflikten som har medført mange drap på unge mennesker de siste årene. Han vant to priser under svensk P3 Gull i 2021 mens han satt inne, noe som vakte sterke reaksjoner i Sverige. Han har også ved flere anledninger toppet albumlistene, Nå som Yasin er blitt far har han et ønske om å komme seg vekk fra gjengkonfliktene og leve et mer normalt liv, han har derfor flyttet utenlands med sin lille familie. Men han gir fortsatt ut musikk, og denne her gjør inntrykk når han snakker til en kamerat som ble drept i disse konfliktene. Rap er ikke noe jeg hører så veldig mye på, men det gjør inntrykk når Yasin forteller denne triste historien her. 

15. RAYE – Ice Cream Man.

Raye forteller den grusomme historien om da hun ble voldtatt av en produsent i studio, og om kampen for å komme tilbake til livet som en sterk kvinne. Mer er egentlig ikke å si, annet enn at det er utrolig viktig at disse historiene kommer ut for å forebygge at slikt skjer igjen.

14. NAVIBAND – Kupalinka

Den belarussiske duoen Naviband leverte etter min mening sitt lands fineste Eurovisionlåt med Story Of My Life i 2017. De har vist sin støtte til opposisjonen til diktatoren Lukatsjenko, noe som har medført at de nå står på en liste over fiender av staten. Jeg regner med at de nå bor utenlands, siden de sikkert ikke hadde hatt frihet til å gi ut sin musikk i hjemlandet. Uansett, musikk kommer fra de, og denne her, med en tittel som betyr svømmebasseng på norsk viser de at de har en egen evne til å lage moderne musikk som er bare helt nydelig.

13. Manizha – Standing Between Two Walls

Manizha var den siste som representerte Russland i Eurovision med Russian Woman i 2021, der hun ville få fram styrken som ligger i russiske kvinner. Mange konservative likte ikke budskapet hennes da det kræsjet med tradisjonelle familieverdier i Russland. Manizha og hennes familie var sjøl flyktninger fra borgerkrig i Tadsjikistan og etter at hennes nye hjemland invaderte landet til hennes forlovede, nå ektemann har hun vært en krass kritiker av krigen. Derfor hadde jeg hennes Soldier som en av de viktigste låtene i 2022, der hun ansvarliggjorde enkeltsoldaten som ble sendt ut for å kjempe en gal manns krig. Hun har fortsatt i år og legger heller ikke i denne låten her noe imellom om hva hun mener om krigen vår tids Hitler har stelt i stand.

12. DEMCHUK– 2402

Den ukrainske artisten Demchuk forteller historien om hvordan det var å våkne opp til at hans land var invadert av sin store nabo. En sterk låt om viljen til å kjempe for sitt land og sitt folks frihet fra tyranni

11. Megara – Arcadia

Megara imponerte meg skikkelig under årets Benidorm Fest med denne fete og moderne rockelåten, som er henta fra et dataspill. En helt uimotståelig beat i denne låten, som endte som nr. 4. Unødvendig å nevne at dette helt udiskutabelt var låten jeg ville hatt til å forsvare Spanias ære i årets Eurovision.

10. Lord Of The Lost – One Last Song

Jeg jubla vilt da metalbandet Lord Of The Lost vant den nasjonale finalen i Tyskland med Blood & Glitter. At de fikk dårlig betalt i Liverpool var en stor negativ overraskelse, men uansett hadde jeg fått et nytt favorittband. Og denne låten elsker jeg, om ønsket om å synge en siste sang til sine barn, familie og venner før en dør. Albumet med låten kom ut mens vi ennå skrev 2022, men siden datoen var 30. desember regner jeg dette som en 2023-låt.

9. Maria Mena – Not Worth It

Så kommer to strake sanger fra Maria Menas nydelige album for året. Denne her om hun som reiser seg etter å ha vært utsatt for menn det ikke var verdt å samle på tror jeg det er mange som kan relatere til uansett kjønn. I’m too old for this shit er noe som mange kan nikke gjenkjennende til.

8. Maria Mena feat. Darling West – Try Again Tomorrow

Takk Maria Mena for denne nydelige låten med budskapet om at det er helt i orden å ha en ræva dag som for det meste tilbringes i senga, og at det ikke er noe å skjemmes over! Kanskje den fineste låten gitt ut av en norsk artist i år.

7. Byting – Mørke slør

Countryrockbandet Byting ga i år ut to sterke låter med historien til samme karakter. I den første, Ensom mann får vi historien om det fatale valget å kjøre hjem fra puben. Noe som ender med at han kjører ned og tar livet av en annen mann som gjorde det motsatte valget. Mørke slør er om livet i fengslet der han til slutt ikke ser annen råd enn å gjøre slutt på livet. Men heldigvis kommer han på bedre tanker. Det er den jeg har med her, og det er så godt at også countryrock kan brukes til å fortelle viktige historier.

6. Døgnvill – I Natt

Et annet countryrockband, Døgnvill kom også med en låt som virkelig berørte en som ble utsatt for mobbing i grunnskoletida. Om han som også ble mobbet på skolen og fant en flukt i rusen. Her går det ikke så bra, og det er vondt. Likevel så viktig å fortelle denne historien, for å understreke hva mobbing kan føre til.

5. Bashar Murad – Ilel Majnoon

Bashar Murad er den skeive palestinske artisten islandske Hatari spilte inn musikkvideo med på Vestbredden da de var i Tel Aviv for å delta i Eurovision i 2019. Med det stilnet de hånlatteren fra Israelvenner som mente at de ville blitt lynsjet hvis de viste sin støtte til skeive i palestinske områder, og de stilnet også palestinavenner som kritiserte at de i det hele tatt deltok. Denne låten kom før Israels sterkt overdimensjonerte hevn etter Hamas’ terrorangrep 7. oktober, den er musikalsk vakker og fortjener bare utifra det å være på lista. Og når vi ser blodbadet i Gaza som Israel står for er det sjølklart at den må med i ren solidaritet med alle ofrene der.

4. Piqued Jacks – Like An Animal

Jada, San Marino og det italienske rockebandet Piqued Jacks fikk ikke et eneste poeng i semifinalen i Eurovision, men det sier ingenting om denne låten, som jeg synes er en herlig rockelåt fra A til Å. Dessuten, måten bandet omfavnet Eurovision på og hvordan de i ettertid har lovprist Eurovision fordi det ga de mye større oppmerksomhet, mange flere fans og mange flere spillejobber gleder et Eurovisionhjerte. Dette er ærlige og hardtarbeidende rockegutter som jeg falt pladask musikalsk for, og som det skal bli herlig å følge framover. Lederen av fanpanelet under «Adresse Liverpool» sa at de pissa på sjangeren med denne låten. Det er så langt fra sannheten som det kan gå an, og viser kun en totalt fraværende innsikt i rock.

3. Madame – IL BENE NEL MALE

Det var to artister som virkelig bergtok meg med sine låter og sine framføringer under årets Sanremo-festival. 21 år gamle Madame viste en modenhet av dimensjoner der hun tok ut alt på å formidle historien til en sexarbeider i denne låten, der tittelen på norsk er Det gode i det onde. Og når jeg etter festivalen så videoen til låten, som viser at kunden hun synger om også er en kvinne, da ble dette fullkomment for meg. Kunstnerisk sjef og programleder Amadeus utbrøt Superstar til en helt utslitt artist finalekvelden, etter hennes tredje opptreden med låten under festivalen. Og han har helt rett. En unik låt av en unik artist!

2. Ultimo – Alba

Det ble sagt om Ultimo at hans mål med deltakelsen i Sanremo i år ikke var å vinne, men å få fram et viktig budskap om mental helse og hvor tøft det er å kjempe mot sine indre demoner. Som med Madame fikk jeg gåsehud og klump i halsen av måten han la hele sin sjel i framføringene. Det var bare så utrolig sterkt og vakkert å være vitne til. Alba betyr Soloppgang og dermed er denne sangen også et budskap om at det er håp om bedre tider sjøl om du sliter psykisk.

1. Detour – Nekad Je Bilo Bolje

Men min beste og mest spilte låt i år er en låt som ikke gjør annet enn å sette meg i godt humør. Fra Kroatia er den, Detour ble nr. 3 i den kroatiske Eurovisionfinalen med Master Blaster, en låt som minte meg mye om belgiske Vaya Con Dios som var store på slutten av 90-tallet. Rett etterpå kom de ut med et album med bare deilige godlåter, og der jeg falt loddrett for denne her. Tittelen er på norsk Det pleide å være bedre, men er likevel for meg en komplett gladlåt fordi det som spres i både musikk og video er glede og positivitet. I fjor prioriterte jeg låter med viktige budskap til en verden jeg følte ikke kunne bli verre. Når den så er blitt nettopp det, verre altså, føles det riktig at det er en glad låt som gir meg tre minutters fri fra en gal verden som er min beste låt for 2023.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar