onsdag 29. januar 2020

The Haden Triplets - The Family Songbook


The Haden Triplets er som enkelte musikkjennere nok vil skjønne trillingdøtrene til den avdøde og legendariske jazzbassisten Charlie Haden, Petra, Rachel og Tanya. De bergtok meg med sin sjøltitulerte debut i 2014 med vakker, nærmest engleaktig flerstemt sang og nydelige harmonier der de tolka sanger de hadde vokst opp med.

Grunnet sine musikalske engasjement på hver sine hold har oppfølgeren latt vente på seg, men nå foreligger den endelig. Dette er deres tolkninger av noen folk- og countryklassikere samt noen sanger skrevet av deres farfar Carl E. Haden, i tillegg til at de har tatt for seg en låt med Kanye West, noe jeg kommer tilbake til.

Det hele begynner med en helt særegen tolkning av Wayfaring Stranger. Det er nok den låten på skiva som jeg har hatt litt problem med å få under huden, men jeg hører jo at det er ekstremt vart og nært. Og når jeg ser denne videoen blir jeg solgt og jeg klarer å ta til meg deres tolkning:


Who Will You Love er for meg en av sangene som tar meg mest. Jeg blir så slått av hvor samstemte de tre søstrene er og jeg blir bergtatt av låtens historie. Om en som ligger for døden og som spør sin kjære hvem hun vil elske når han er borte.


Og så kommer vi til tolkninga av Kanye Wests Say You Will. Meget interessant at de også tar og gjør en versjon av en nyere sang, og de klarer virkelig å gjøre denne til sin egen. Jeg tror nok ikke Kanye West så for seg dette, men regner med han er godt fornøyd med resultatet:


Et anna høydepunkt er Memories of Will Rogers, om skuespilleren, komikeren, spaltisten, samfunnsdebattanten og flyentusiasten Will Rogers som sammen med pilot Wiley Post omkom da flyet deres styrta i Alaska i 1935.


Av de 12 låtene på skiva er det også tre med religiøse tekster, Flee as a Bird, What Would You Give og I'll Fly Away. Jeg synes også de fungerer meget godt på denne plata og sjøl om jeg ikke er troende så går det fint an å la seg glede av musikken.

Til slutt tar jeg med Every Time I Try. Dette er bare så vakkert og videoen er nydelig laget. Låten er fra katalogen til Spain, bandet til deres bror Josh:


Konklusjonen er at igjen har Hadentrillingene klart å henføre meg og tatt meg med på en vakker reise i deres musikalske verden. En av de mest behagelige musikalske reisene jeg har hatt på en stund. Det hadde vært helt rått om noen konsert- og festivalarrangører i Norge slo hodene sine sammen og fikk de over hit til en liten turné. Utfordringa er herved sendt.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar