torsdag 30. januar 2020

MGP 2020: Delfinale Vest-Norge


Kristin Husøy vant den midtnorske (les: trønderske) delfinalen og det var helt greit i min bok. Hun hadde den beste låten og hun har ei særegen og spennende stemme. Pray For Me er faktisk en låt vi trygt kan sende til Rotterdam, jeg tror den vil treffe godt ute i Europa.

Nå er det Vest-Norge som står for tur, og da snakker vi strengt tatt Hordaland og Rogaland. Mitt hjemfylke Møre og Romsdal glimrer totalt med sitt fravær på artistsida i årets MGP, og med distriktsdelfinaler skuffer det meg skikkelig. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor heller, for det finnes nok av talent og erfarne, gode artister som ikke hadde gjort seg bort.

Men nok om det, her er min vurdering av de låtene vi har fått forelagt, samt ukas direktekvalifiserte.

Magnus Bokn - Out of the Sea


Jeg har ikke fulgt med på de ulike talentshowene opp gjennom årene, så Magnus Bokn er derfor helt ukjent for meg, fram til nå. Låten han kommer med oser det da også Rogaland av. Felespillinga til Alexander Rybak gir meg assosiasjoner til Vamp og det er også en eim av Tom Roger Aadland i dette her. Absolutt en fin låt, og av mange opphøyd til favoritt i denne delfinalen. Den er også min favoritt, men jeg er litt usikker på om den vinner på lørdag.

Karakter: 4,5.

Oda Loves You - Love who we Love


Oda Evjen Gjøvåg er ikke skuggredd og har tatt et litt pretensiøst artistnavn. Hun er også den eneste med norsk pass som har master i låtskriving. Og det høres for her er alle de rette elementene tilstede, med fine hooks og et repeterende refreng. Vanligvis bryr det meg lite at en låt er repeterende om musikken er fin, men her synes jeg det blir litt for mye av det gode hva repetering angår. Låten er imidlertid fengende og er også en vinnerkandidat lørdag. Og med låtens tittel og budskap kan dette meget vel bli årets Pridelåt.

Karakter: 4.

Hege Bjerk - Pang


Dette er en låt jeg skulle ønske jeg likte bedre! For det første er den på norsk og for det andre har den en meget viktig tekst der den tar opp spiseforstyrrelser og psykiske problemer. Men musikken er ikke helt i min gate sjøl om jeg hører at dette er moderne så det holder. Spesielt på slutten er det et lydbilde som jeg rett og slett finner enerverende, og da trekker det dessverre ned. Men faktisk er det mange internasjonalt som har denne som sin favoritt i denne delfinalen, så det må absolutt være noe med denne låten, uten at jeg helt klarer å bli berørt av det. Derfor har jeg en snikende følelse av at dette er vinneren lørdag.

Karakter: 3,5.

Nordic Tenors - In This Special Place


De som hadde håpt vi med Nordic Tenors skulle få vårt svar på Il Volo, den fantastiske italienske trioen som vant folkestemmene i ESC 2015 ble fort bragt ned på jorda av denne her. Ja, det er fint, og de synger pent. Men det gir meg fint lite utover å være fint. Noen sier Disney, og jeg kan være enig i det. Denne er nok dessverre bare med for å fylle opp på lørdag, og da gjør det meg ennå mer irritert over at Møre og Romsdal ikke fikk med en eneste artist. For i det fylket er det mange artister som glatt hadde kommet med noe bedre enn dette.

Karakter: 2,5.

En helt grei delfinale, men jeg er rimelig trygg på at vi her ikke har vinneren av årets MGP.

Så over til ukas direktekvalifiserte som allerede er lekka på YouTube.

Ulrikke - Attentinon


Det har vært store forventninger til tidl. Stjernekamptoer (2018) og MGP-finalist Ulrikke Brandstorp fra Sarpsborg og hennes direktekvalifiserte låt. Hun har da også begeistra fansen med stort engasjement og lovnad om at dette er noe hun går inn for med hjerte og sinn. Og dette er en låt som jeg ser har begeistra mange, og at det er flere som mener at her har endelig vinneren, her har endelig årets WOW-låt kommer. For når denne låten kommer i gang så er den mektig som fy. Jeg har ikke klart å sette meg inn i teksten fullt og helt ennå, men ser også at det er flere som er berørt av den. For meg er ankepunktet at det tar litt tid før den kommer i gang, men du verden, det er en helt rå vokalprestasjon og dette kan bli rent magisk live.
Jeg regner med at denne her vil kjempe om seieren og jeg kan forstå at den er direktekvalifisert for den har kvaliteter de fleste delfinalelåtene til nå ikke har hatt. Men foreløbig når den ikke helt opp til 1. plass. Inntil jeg får se framføringa og sett om den blåser meg av banen så er fortsatt brødrene Solli-Tangen et lite hestehode foran. For den er mer umiddelbar. Når det er sagt er dette absolutt en bra sang å sende ut i Europa.

Karakter: 5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar