mandag 28. januar 2019

MGP 2019

Låtene til årets Melodi Grand Prix ble sluppet fredag. Da var jeg i festivalmodus og det var først i går at jeg begynte å høre med litt innlevelse på låtene slik at jeg danna meg et inntrykk av hva jeg liker og hva jeg liker mindre. MGP er av flere uglesett i Norge, mens det i mange andre land regnes som en stor ære å få representere landet sitt i Eurovision. Jeg har den filosofien at det med den altoppslukende musikkinteressa jeg har så vil jeg alltid finne låter jeg liker, både nasjonalt og internasjonalt innafor dette universet. Så er det det med å la seg eksponere for musikk fra land en vanligvis ikke hører så mye fra, da kan en oppdage gull. Som jeg gjorde ifjor med det ungarske metalbandet AWS som ga meg en låt, Viszlát Nyár, som tok meg med hud og hår. Noe som gjorde at jeg senere på året lånte øret til deres nyeste album, som for meg ble årets høydepunkt i metalsjangeren. Uten Eurovision hadde jeg aldri fått høre den mektige musikken som AWS lager.

Når det gjelder årets 10 MGP-låter så er jeg først og fremst glad for at det nå er en helt annen sjangerbredde enn ifjor, da alle som en var innafor et trangt popunivers. Poplåter er det mange av i år også, men vi har også rock, vi har joik, vi har ballader og vi har hiphop. Så da er det bare å kaste seg ut i det:

1. KEiiNO - Spirit in the Sky

For en gangs skyld er jeg enig med flertallet, det er sjelden vare i MGP-sammenheng. Denne er i de fleste fora, både nasjonalt og internasjonalt framheva som den største favoritten. Og jeg er helt enig. Dette er en låt med et fengende driv og den krydres med Fred Buljos joik. De to andre er fjorårsdeltakerne Tom Hugo og Alexandra Rotan, og jeg gleder meg til å sitte ringside i Spektrum og se hva de får til på scena. Og egentlig for første gang siden Rybak for ti år siden så føler jeg at vi har en låt som kan gjøre det skarpt og kanskje gå hele veien internasjonalt. Dette er nemlig en låt med særpreg.


Karakter: 6.

2. Erlend Bratland - Sing for You

Dette er en sang jeg synes har fått ufortjent mye tyn både fra fans og ellers. Det er en helt annen type låt enn "Thunderstruck" som ble nr. 2 i MGP-15 og som var min store favoritt det året. Men dette er likefullt en låt som berører meg, både tematisk og gjennom Bratlands framførelse. Han har ei enormt bra stemme, og jeg synes han gestalter sangen slik jeg forventer. Musikalsk er det en meget behagelig melodi og jeg gleder meg virkelig til å se Bratland framføre denne i Spektrum 2. mars.


Karakter: 5,5.

3. D'Sound - Mr. Unicorn

D'Sound var altså det veletablerte bandet som aldri har vært med før som ryktene fortalte var blant årets deltakere. Simone har gått ut av bandet og inn er kommet Mirjam Ofstad. De mener alvor med denne låten og har allerede sluppet video, noe jeg synes flere bør gjøre når de først er med i MGP. Dette er en lekker og fengende poplåt. Blir spennende å se hvordan de løser de elektroniske stemmene live, og spesielt om de skulle vinne og skal til Tel Aviv i mai. Men jeg synes dette er veldig bra!


Karakter: 5.

4. Chris Medina - We Try

Jeg synes det er helt greit at Chris Medina er med. Han har etablert seg i Norge og da er det sjølklart at en artist av hans kaliber bør være aktuell for MGP. Jeg synes dette er en fengende poplåt med en oppløftende tekst og Medina viser at han har en meget bra stemme. Jeg liker det jeg hører og tror dette også blir meget bra live.

  
Karakter: 5.

5. Hank von Hell - Fake It

Heldigvis har vi rock tilbake i MGP, men førsteinntrykket var at dette ble vel mye klisjé. Men jeg er jo en rocker, og etterhvert har rockefoten vunnet fram hos meg. Det er i mange henseende en rimelig standard låt rent sjangermessig, men det er et driv her som jeg bare må gi meg over for. Og dette blir bare helt knall i Spektrum, tro meg!


Karakter: 5.

6. Mørland - En Livredd Mann

Det var denne mannen som sammen med Debrah Scarlett snøt Erlend Bratland for seieren i -15 og jeg har vel aldri vært så skuffa noen gang i MGP-historien. Men A Monster Like Me var en sterk låt som beveget mange og gjorde det skarpt i Eurovision. Mørland er en av våre mest undervurderte låtskrivere og det kan godt være at han har skutt gullfuglen her også. Den tok meg ikke med en gang, men har krøpet inn under huden på meg og kan fort bli den største opponenten til KEiiNO. Og da synes jeg Mørland skal stå ved å framføre den på norsk i finalen. Noen som har hørt den engelske versjonen vil han skal velge den, men morsmålet vårt SKAL være representert med minst én sang i hver MGP-finale, punktum!



Karakter: 4,5.

7. Ingrid Berg Mehus - Feel

Vi får fiolin i år også, og det er det altså Ingrid Berg Mehus som står for. Dette er en koselig poplåt som for meg befester at vi låtmessig sett har et bedre MGP-år enn ifjor. Jeg ser ikke for meg dette som en vinnerkandidat, men det er en god og småfengende låt.


Karakter: 4.

8. Adrian Jørgensen - The Bubble

En fiskerøkter fra Bindal er altså årets outsider hvis vi tenker idrettsterminologi. Og dette er også en trivelig sak. En sang med et betagende refreng, og Jørgensen kommer ikke til å gjøre seg bort blant langt mer kjente artister i Spektrum.


Karakter: 4.

9. Carina Dahl - Hold Me Down

Det er 3. gang Carina Dahl er med i MGP, og jeg tror ikke hun vil gjøre mye av seg denne gangen heller. For meg blir dette bare det jeg vil kalle dusinvarepop som jeg stiller meg rimelig likegyldig til.


Karakter: 3.

10. Anna-Lisa Kumoji - Holla

Dette er ikke min sjanger, men samtidig er det enkeltlåter innafor hiphop som har bevegd meg. Denne gjør det ikke. Det blir bare rotete i mine ører og jeg sliter med å finne melodien.


Karakter: 2.

Vi må vente til 2. mars før vi vet fasiten, og for første gang skal jeg være tilstede på en MGP-finale. Det gleder jeg meg veldig til, og jeg tror vi får mange gode sceneopptredener i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar