torsdag 22. november 2018

Jamie Lin Wilson - Jumping Over Rocks


Jeg ble tidlig ifjor veldig begeistra for debutalbumet til texaneren Jamie Lin Wilson "Holidays & Wedding Rings" som kom i 2016. Det var forfriskende, fengende, jordnær og ekte country. Derfor har jeg virkelig sett fram til oppfølgeren, som nå er kommet.

Under første lytt ble jeg litt bekymra, musikken var på flere av låtene mer nedstemt og en del av tekstene er om brudd og vanskeligheter i forhold. Men i et intervju jeg fant forteller Wilson at det meste av tekstene er knytta til personer og livet rundt henne der hun er en beskrivende tredjeperson. Men at hun har sneket inn litt av egne erfaringer også.

Albumet begynner med den særs rolige Faithful & True som jeg har måttet bruke noen lytt for å få under huden. Så kommer The Being Gone som beskriver et forhold i oppbruddsfasen:


Jeg må innrømme at jeg var noe skeptisk etter første lytt, men etterhvert ser jeg at Wilson er en artist som har modna og som nå er såpass trygg på seg sjøl at hun kan ta opp temaer som ikke er fullt så oppløftende, og hun tør også å la musikken gjenspeile tekstene. Jeg synes at det er et kvalitetsstempel, Wilson viser at hun har budskap hun vil nå ut med, og hun forteller de med den respekt og det alvor de fortjener. En låt som i så henseende fortjener oppmerksomhet er Death & Life:


For å få mer ekthet er låtene spilt inn med alle musikerne samtidig, som de ville blitt spilt på en konsert. Innspillinga tok derfor bare fire dager, men jeg synes at Wilson og hennes musikere har lykkes godt og at denne måten å spille inn på har gitt låtene mer nerve. Hun har med seg Dylangitaristen Charlie Sexton, og hun kan ikke få fullrost han for hans bidrag til skiva. Bortsett fra Guy Clark-låten Instant Coffee Blues der Jack Ingram er med som duettpartner har Wilson skrevet alle låtene, noen med hjelp av nevnte Ingram og Evan Felker fra Turnpike Troubadours. Ingram har forøvrig bekjent at han er en stor fan av Wilson.

Oklahoma Stars er en nydelig låt som Wilson ble inspirert av etter å ha oppgtrådt på en festival i Oklahoma. Her fra en liveopptreden der sjølve sangen begynner på ca. 2:30.


En av mine favoritter på skiva er fengende Run. Her en litt neddempa liveversjon:


Til slutt en annen favoritt, Eyes Like You:


Jamie Lin Wilson har en meget behagelig stemme som står godt til låtmaterialet. Hun har altså utvikla seg som artist siden debutalbumet og viser det godt her. Det er ti solide låter, og som nevnt formidler Wilson tekstene med den ektheten og nærheten som de fordrer. Å spille de inn på den måten som er gjort har medført at vi har å gjøre med et forfriskende godt countryalbum.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar