tirsdag 13. november 2018

Hjerteslag - Nattseileren



Jeg oppdaga Bergensbandet Hjerteslag da de kom med sitt andre album "Vannmann86" for to år siden, og jeg ble totalt forelska i musikken. Så det albumet som foreligger nå har jeg gleda meg til lenge, da bandet har kommet med et par smakebiter på singel, smakebiter som økte forventningene.

Og jeg er ikke skuffa. Hjerteslag er et band med sitt eget, særegne lydbilde. Låtene er til tider svært fengende og de sitter i ryggmargen. Vokalist Robert Eidevik har en særegen, litt følsom stemmme som gir liv til tekstene på en måte som gjør at jeg lever meg inn i de. Det er sjelden at jeg opplever gåsehud på nesten alle låtene på album, men det opplever jeg gjennom de ni låtene Hjertelag gir oss her.

Tittelsporet slår an tonen:


Hjerteslag viser også at tekstene betyr noe for de. De har underfundige tekster med uventede ord og vendinger, det er mye om lengsel og kamp for det gode og kamp for å mestre livet. Det Raymond Sa er en slik sang, om gutten som fikk være lenge ute fordi hans mor som var alene om omsorgen måtte jobbe og streve for å få mat på bordet til henne og gutten. En meget sterk låt og tekst som må lyttes til:


Sang 31 er slik jeg tolker det om å stå sammen som par for å få det godt. Nordavind er om en sterk, men også farlig kvinne som en bør unngå å ha noe med å gjøre. Farvel Til Musikken er helt ulik de andre låtene, den er sterkt neddempa og begynner litt haltende, men tar seg mesterlig opp til å bli en sår, naken og ærlig låt.

Bergensk Rulett er også en meget bra låt, igjen med en sterk og god tekst:


Tittelen på Byen Er Ond sier sitt. Handler om å komme seg vekk fra byen, jegpersonen i sangen bestemmer seg for å reise fra alle han kjenner, de kjenner jo ikke han, og hvor han havner hen er ikke det viktigste. Dette er musikalsk sett den råeste låten på skiva:


Skyggesiden er også en herlig fengende låt:


Plata avsluttes med over sju minutter lange Siste Reis. Musikalsk sett den mest komplekse låten på skiva, og det var den og Farvel Til Musikken som jeg brukte lengst tid på å ta til meg. Men begge vokser på meg og jeg hører at begge disse låtene også har store kvaliteter.

Jeg merker at jeg får mye positiv energi av å høre på dette albumet. Sjelden har jeg opplevd ei skive som har tatt meg og gjort et slikt inntrykk. I mine ører er Hjerteslag noe av det aller beste vi har i Norge i dag. Det at de synger på norsk, eller bergensk gir også musikken mer autensitet og ekthet. Jeg føler en mye sterkere nærhet til låtene enn hvis det hadde vært på engelsk. Så får jeg bare håpe at Hjerteslag også tar turen til Trøndelag når de nå sikkert skal ut på veien for å promotere plata.

Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar