mandag 26. november 2018

Curse of Lono - As I Fell


Curse of Lono er et engelsk band som har henta sitt navn fra en bok av Hunter S. Thompson der han skriver om en reise til Hawaii. De albumdebuterte ifjor med "Severed" og har nå gitt ut oppfølgeren "As I Fell". Felix Bechtolsheimer er låtskriver, vokalist, gitarist og frontmann. Bandet består ellers av Joe Hazell (gitar), Charis Anderson (bass), Dani Ruiz Hernandez (keyboard) og Neil Findlay (trommer).

Curse of Lono gir meg annerledes musikk enn det jeg hører på til vanlig. Det er et mørkt og melankolsk preg over msuikken, noe som oftest ikke fenger meg. Men det er noe med musikken på denne skiva som likevel fascinerer meg, og som tar meg. Jeg blir på en måte sugd inn i Curse of Lonos musikk og Bechtolsheimers mørke, litt arrogante måte å synge på. Plata er blitt spilt inn i London, og i Joshua Tree, California, stedet der Gram Parsons døde i 1973.

Det begynner hardt og tett med Valentine, der hele bandet er med på vokal, noe som gir låten ekstra nerve:


Det fortsetter med Way To Mars, som er den "letteste" låten musikalsk sett:


Felix, som han bare kaller seg i bandsammenheng har en fortid som heroinmisbruker og det skinner igjennom på en del av tekstene. Felix sier sjøl at han har lagt den perioden i livet bak seg, men at han hadde noe materiale liggende som ikke kom med på "Severed" som han følte et behov for å få ut.

Kathleen er en i utgangspunktet dyster låt som likevel er musikalsk spennende. I det hele tatt, det å gjøre en låt som egentlig er dyster til spennende musikk er ikke mange forunt:


En annen låt som fascinerer meg er Tell Me About Your Love. Musikken fenger meg faktisk, og det er en interessant tekst


Til slutt The Affair som viser at Curse of Lono også kan variere sitt musikalske uttrykk, men som i den første låten så er dette tett og tøft:


Det er mye interessant og spennende musikk blant de 11 låtene på dette albumet og jeg vil også trekke fram avslutningssporet Leuven som er inspiret av historien Felix' bestefar har fortalt om en alvorlig togulykke han og broren overlevde på vei hjem fra en fotballkamp i Belgia på slutten av 50-tallet. En opplevelse som satte varige spor i bestefaren da han ble vitne til mye død og lidelse, 20 mennesker omkom. Felix mer snakker enn synger her, noe som forsterker alvoret i det han beskriver. Her er en video der Felix forteller mer om bakgrunnen for låten:



Som nevnt så er ikke dette musikk jeg hører på til vanlig, men jeg er virkelig glad over at jeg ga Curse of Lono en sjanse. Det har gitt meg anledningen til å bli kjent med et spennende band som har mye å fare med.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar