mandag 25. november 2013

New Jordal Swingers


Bildet er fra rockipedia.no fra v: Svein Finjarn, Eigil Berg, Ivar Hovden, John Kolloen og Håkon Vellesvik.

New Jordal Swingers er et band som gir meg mange gode minner, sjøl om jeg dessverre aldri fikk oppleve de live. Tre jenter fra Kristiansund jeg traff på språkkurs i Brighton i 1978 var hardcore NJS-fans og det var de som gjorde at jeg åpna ørene mine for dette flotte bandet.

NJS, vil jeg påstå, var Norges ledende rockeband ved inngangen til 80-tallet. De hadde da utgitt sitt beste album, "10", med bl, a, kjempehiten "Rock Machine" som ved Norsktoppens 30-årsjubileum i 2003 ble kåra til Tidenes Norsktoppmelodi. "10" er et utsøkt album med et vell av flere andre nydelige sanger også, som "Helpless Girl", "Last Tango In Chicago", "Highway 9", "Mama's Got The Blues" og "Buzz Around Town". Et album der etter min mening den beste norske falsettstemma ever, bergenseren Håkon Vellesvik (kom fra Brødrene Thue) fikk utfolda seg. Dessverre har jeg ikke "10" på CD, men jeg hadde den på LP.

NJS ble danna i februar 1973, opprinnelig som et backingband for rockelegenden Per "Elvis" Granberg, men de ble kjapt et sjølstendig band. De to første albumene, "Hold On" (1973) og "Rock Machine" var kun bestående av coverversjoner av gamle rockeklassikere. Men fra '75-albumet "Let's Boogie" begynte det å komme egne sanger, da hovedsakelig fra hovedvokalist og pianist Eigil Bergs hånd.

Da "10" kom i 1979 var NJS godt etablert som et av Norges mest populære band, med en dedikert fanskare landet rundt. Jeg var også fan, men var vel på den tida enda mer fan av Unit Five. Men sett i ettertid så er NJS et band som virkelig lyser i norsk rockehistorie. På "10" og 1980-albumet "Hot Line" viste de en form for rett fram gladrock som jeg setter pris på. "Hot Line" har jeg klart å få tak i på CD og her er også mange perler:

Her er vakre "Close To Madness":


"The Pain" med Håkon Vellesvik og Svein Finjarn på vokal. Dette var den legendariske rockegitaristen Finjarns (kjent fra bl. a. Beatniks) siste album med NJS:


"Ridin' In The Race":


Så, torsdag 18. februar 1982, dagen før ski-VM starta i Oslo ramma tragedien NJS. På vei til spillejobb i Florø ble bandbussen tatt av et steinras på veien mellom Førde og Naustdal. Bassist Håkon Vellesvik og Svein Finjarns erstatter, Finn John Andresen, samt crewmedlemmene Kurt Adolfsen og Bjørn Terje Dybvik omkom. De resterende fikk tildels alvorlige skader. De hadde stoppa ved en bensinstasjon i Førde og spurt om veien videre var trygg. Hadde de ikke gjort det hadde de unngått raset....... Trommis John Kolloen sa til Firda da de markerte 30 år etter ulykka sa at det var helt tilfeldig hvem som satt hvor i bandbussen og hvem som altså berga livet og hvem som omkom.

Bandets første norskspråklige album "NJS" var nærmest ferdig og ble fullført, men ulykka førte naturlig nok til ei pause og også til et skifte i bandets stil. Tekstene ble dypere og tok opp viktige tema som f. eks. likestilling ("Tornerose"), kjendispressens negative sider ("Eventyr"), det å leve livet mens en har det "(Før Lyset Brenner Ned"), og om å stå sammen, ("Sammen Er Vi Sterke)".

"Movin' On" kom i 1984 med Bjørn Christiansen (Aunt Mary) og Asle Nilsen (Ruphus) som nye medlemmer. På "Graffiti" i 1985 var Nilsen bytta ut med Einar "Wallen" Mjaaland. Her har vi mange flotte sanger, som "Før Lyset Brenner Ned", her med en intro som ikke er på skiva:


 "Sammen Er Vi Sterke":


 "Ikke Se Deg Tilbake":


"New Orleans"


"God Gammal Rock And Roll":


Fra samlealbumet "New Jordal Swingers' beste - 20 Hits På 20 År" (1993), kjempehiten "Rock Machine":


"Ælve-Rock" ("Red River Rock"):



"Railroad Man":


"Helpless Girl":


"1958", fra filmen med samme navn:


"Tornerose" (fra "NJS"):


"Eventyr":


"Songs For The weekend" kom i 1988, det siste albumet "Indigo" i 2001. Vinner Silya Nymoen beveget hele nasjonen med sin gripende tolkning av Bob Dylans "To Make You Feel My Love" i Stjernekamp. På "Indigo finner vi en nydelig norsk versjon: "Min Kjærlighet Til Deg":


"Speilet":


"Fyrige Damer":


"Janus Madame":


Da jeg gikk på gymnaset i Molde hadde jeg et bilde av NJS og et av Unit Five teipa fast på pulten. To legendariske band, og New Jordal Swingers står med gullskrift i norsk rocks historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar