mandag 11. november 2013

Nanci Griffith



Bilde fra last.fm

Nanci Griffith er en amerikansk artist som jeg virkelig har fått opp øynene for. Hun tilhører ikke countryens establishment og har hele tida gått sine egne veier. Til tider har hun hatt et større publikum i Europa, og da spesielt Irland enn USA. Dessuten har hun ikke vært fullblods country. Siden debuten i 1978 har hun bevegd seg i grenselandet mellom folk, rock og country, i en stil hun sjøl har kalt "folk-a-billy".

Griffith har gitt ut 20 album siden debuten i 1978, men har opplevd at hennes sanger har blitt mer kjent med andre artister. Som "From A Distance" (Bette Midler), "Love At The Five And Dime" (Kathy Mattea) og "Outbound Plane" (Suzy Bogguss). Hun har turnert med Buddy Hollys band The Crickets, John Prine, Iris DeMerit, Judy Collins og Suzy Bogguss og hun har spilt inn duetter med folk som Willie Nelson, John Prine, Tom Russell, Dom McLean, Jimmy Buffett og Darius Rucker fra Hootie & the Blowfish..

Og det var hiten sammen med John Prine, "Speed Of The Sound Of Loneliness" som åpna øynene mine for Nanci Griffith, gjennom videoen som ble ofte spilt på Country Jukeboks. Dessverre en sang som er blitt radbrekka av en del andre artister, spesielt norske og med radbrekking mener jeg et mye høyere tempo enn på originalen. Så sjøl om jeg ikke har den på CD så gjengir jeg den her:


Jeg har to album med Nanci Griffith, først 1997-utgivelsen "Blue Roses From The Moons" som henspeiler på hennes backingband "The Blue Moon Orchestra". Nanci er med på låtskriversida på ti av sangene. Her er det mange perler, som "Everything's Coming Up Roses":

http://www.youtube.com/watch?v=AIOUtd61cDY

"Battlefield":

http://www.youtube.com/watch?v=slNb_FVPEzs

"I Fought The Law", her med The Crickets, som originalt hadde en hit med den, på plata er den med Darius Rucker:


"Gulf Coast Highway" med Darius Rucker:


"Wouldn't That Be Fine":


Så har jeg Nanci Griffiths nyeste album, "The Loving Kind" fra 2012. Tittellåta er om Mildred og Richard Loving, hun farga, han hvit som trossa Virginias lover og gifta seg i 1958. De havna i fengsel, men tok saka til Høyesterett der de vant i en dom som forbød USA's delstataer å forby ekteskap mellom fargede og hvite.


"Up Against The Rain":

http://www.youtube.com/watch?v=Phrv6C_75IY

"Not Innocent Enough", som viser Nanci Griffiths sterke motstand mot dødsstraff:

http://www.youtube.com/watch?v=rtqsV_91N74

"Tequila After Midnight":

http://www.youtube.com/watch?v=eDjT85Kwxf4

"Things I Don't Need":

http://www.youtube.com/watch?v=anWG_Xr9B94

Jeg liker også "Across America" der Nanci Griffith klart viser at hun er Obamatilhenger, der hun bl. a. nevner helseforsikringsreformen, eller "Obamacare" som den også kalles. Den sangen er ikke på YouTube.

Nanci Griffith er en artist med sterke meninger, det er nok en av grunnene til at hun ikke er blant countryens establishment. Slike artister har jeg virkelig respekt for. Samtidig så leverer hun lyttverdig musikk og jeg burde sjølsagt hatt flere av hennes 20 album.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar