torsdag 26. september 2013

Keith Urban - Fuse


Jeg kom inn på Keith Urban da jeg for et par dager skrev om John Fogertys "Wrote A Song For Everyone"-album. Og siden jeg for noen dager siden fikk Urbans nyeste album "Fuse" i postkassa er tida rett for å skrive litt om den.

Jevnt over er dette et meget bra album. Urban viser at han er flere hestehoder foran de mange mannlige, det jeg vil kalle, powercountryartistene. Slike er det tolv av på dusinet og har du hørt en av de har du egentlig hørt alle. Da er det noe anna med Urban som varierer mye i musikken sin, han har de gode melodiene, han er en eminent gitarist og han har en følsom og god sangstemme.

Er det noe jeg har å innvende mot "Fuse" så er det at Urban på et par sanger ramler litt ned på nivået til den gemene hop av mannlige powercountryartister med et par sanger som står og stamper uten å ta helt av. Og jeg skulle gjerne hatt mer av hans briljante gitarspill, han burde ha utfolda seg mer, slik som jeg har hørt han før.

Men bevares, her er det mange gode låter. Urban er med som låtskriver på enkelte sanger, men han har også med seg et knippe meget anerkjente låtskrivere. Og jammen er ikke de norske Stargategutta med også, som to av hele sju mann som står bak "Shame". Og det er likesågodt den jeg åpner med:


"Somewhere In My Car":


"Even The Stars Fall 4 You":


"She's My 11":


Til slutt tar jeg med "Cop Car", ikke fordi det er den beste melodien på albumet, men rett og slett fordi storyen i sangen er original og meget god:


Dette er nok ikke et album som kommer for salg i Norge, så det må kjøpes digitalt eller for oss etterhvert hardcore musikkelskere som må ha det fysiske albumet i hylla å bestille via nettbutikker som f. eks. Amazon. Uansett så er det et album som jeg trygt kan anbefale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar