lørdag 13. april 2013

The Mavericks



Coverbilde fra det nyeste albumet "In Time".


Floridabandet The Mavericks er noe helt spesielt i musikkbransjen. Med en salig blanding av latino, salsa, country, rock, blues og jeg vet ikke hva har de nærmest skapt sin egen nisje. Det er blåsere, det er texmex, det er strykere, det er alt mulig! Tåredryppende tekster i raskt tempo er ikke dagligdags, men med den særegne stemma til Raul Malo får lytteren en følelse av at det er jo sånn det skal være:)

Mellom 1991 og 2003 ga de ut seks album som ga de 14 hits på Billboards countryliste. Men hvor du plasserer The Mavericks er egentlig hipp som happ, for det er den drivende musikken som teller. Jeg bryr meg ihvertfall ikke om sjanger når jeg hører på dette bandet.

Jeg har deres "The Very Best Of"-album og her er perle etter perle. Først ut, prototypen på en Maverickshit, tårevåt tekst med drivende tempo i musikken, "All You Ever Do Is Bring Me Down":


"Dance The Night Away":


"There Goes My Heart":


"Here Comes The Rain", som ga The Mavericks en Grammy:


"What A Crying Shame":


"Think Of Me (When You're Lonely)":

http://www.youtube.com/watch?v=dku0NBVkSUg

The Mavericks ble oppløst i 2004 og Raul Malo satsa på en solokarriere og ga ut seks soloalbum. Men i oktober 2011 signaliserte de planer om en reunionturné i 2012 og ny platekontrakt ble signert. "In Time" kom nå i februar og dette er The Mavericks tilbake på sitt beste. Et kanonalbum i mine ører!

"Back In Your Arms Again" er åpningssporet:


"Lies":


"Born To Be Blue":


"Amsterdam Moon" (akustisk versjon):


Til slutt en sang som har fått en spesiell betydning for meg og et menneske som står meg nær:


The Mavericks består nå av Raul Malo, Paul Deakin. Robert Reynolds, Eddie Perez og Jerrie Dale McFadden.

Sjølsagt håper jeg på mer musikk fra denne gjengen framover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar