fredag 12. april 2013

Mary Chapin Carpenter


Foto: ukjent

Amerikanske Mary Chapin Carpenter (fra New Jersey) er en artist jeg har stor respekt for. Hun er da også en veldig respektert artist innen country og folk. Hun debuterte med "Hometown Girl" i 1987, men det var først med det 4. albumet "Come On Come On" at hun fikk sitt store gjennombrudd. Albumet solgte til fire ganger platina.

Her er "He Thinks He'll Keep Her":


Mary vant fire år på rad fra 1992 Grammy for "Best Country Vocal Performance Female" i 1993 "I Feel Lucky":


I 1994 fikk hun prisen for "Passionate Kisses":


"I Take My Chances":


"Stones In The Road" kom i 1994 og gikk til topps på Billboards Country Albumliste. Den ga henne en Grammy for beste countryalbum og en Grammy for "Shut Up And Kiss Me":


"House Of Cards":


"Tender When I Want To Be":


Til slutt "This Is Love", en sang som jeg er spesielt glad i nå:)


"A Place In The World" i 1996 var også en suksess, den CD-en har kommet bort i flytting. Mary Chapin Carpenter har fortsatt å gi ut plater, mer politisk orienterte tekster og mindre mainstream, men de har likevel fått anstendige plasseringer på Billboards Country Albumliste.

Foruten de prisene jeg har nevnt kan nevnes at hun i 1992 og 1993 ble Årets Kvinnelige Artist på Country Music Awards.

Jeg synes Mary Chapin Carpenter er en glimrende artist, det er mange fengende sanger, det er melodiøst, det er nydelige harmonier, så hun er en artist jeg absolutt anbefaler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar