søndag 21. april 2013

Mikael Wiehe



Bildet er fra Mikael Wiehes svenske Wikipediaside, fotograf ukjent.


Mikael Wiehe, en av drivkreftene i den venstreorienterte progbevegelsen innen svensk musikk på begynnelsen av 70-tallet, sentral i Hoola Bandoola Band sammen med sin gode venn Björn Afzelius. Som "Affe" er Wiehe også sterkt politisk i mange av sine tekster, mot urettferdighet, undertrykkelse, rasisme, fascisme, kapitalismen. Han tar parti for de svake mot de styrende og har hele tiden stått støtt langt ute på venstresida politisk.

Artister som kombinerer tekster med et klart budskap med god musikk er de artistene jeg har mest respekt for. Mikael Wiehe er definitivt en av de, han er som "Affe" et forbilde for meg.

I hylla mi har jeg to dobbeltalbum, "Ta Det Tillbaka", konsert fra 2009 der Wiehe imellom sangene snakker om hvordan han ser på verden. Der får bl. a. Fremskrittspartiet gjennomgå for sin "studietur" til innvandrerbydelen Rosengård i Malmö, der Wiehe vokste opp. Jeg har også samlealbumet "Alla Dessa Minnen" som kom i 2012, og jeg vil her servere et knippe av Mikael Wiehes største klassikere.

Naturlig da å begynne med Wiehes opptreden på Utøya 22.07.12., "Valet":


"En Sång Til Modet", samme dag, samme sted:


"Den Jag Kunde Va", Wiehes sang til Björn Afzelius:


"Titanic":


"Lindansaren":


"Jag Har Vänner":


"Hej Då, Trevligt Att Träffas":


"Flickan Och Kråkan":


"Keops Pyramid":

http://www.youtube.com/watch?v=2LiDdgJLMEU

"Jakten På Dalai Lama":



Til slutt to sanger med Björn Afzelius, "Som En Duva", med en god del humor først:

http://www.youtube.com/watch?v=l6Xr9R9OfIM

"Sång Til Friheten":


Jeg var så heldig å få oppleve Mikael Wiehe laiv i Førdehuset for noen år siden, og det var en stor opplevelse. I sannhet en levende legende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar