tirsdag 11. oktober 2022

John Amadon - Tangent Canyon

 

Fra da jeg skrev om John Amadon i august ifjor til nå har han firedoblet antall følgere på Spotify, fra 5 til 20. Så denne karen fra Reno, Nevada er ikke den mest kjente, og han glimrer med sitt fravær på sosiale medier. Men igjen leverer han et album med rimelig behagelig musikk.

Amadon har en mild stemme som på en måte duver bak musikken. Han er også en mer enn bra musiker og på Even One Time trakterer han gitaren på en meget bra måte. Dette er en låt som jeg virkelig liker og som har kommet inn på min spilleliste over Årets sanger.

En fengende låt dette, og her liker jeg måten han synger på. Innvendingen mot denne sangstilen er at det kan bli noe monotont i lengden, du blir fort vant, og du merker at han har lite spennvidde i stemmen. Styrken er at låtene får et drømmende preg, og det kan jeg godt like.

En låt jeg også er blitt glad i er Lookin' for a Nest, som er en nokså fin måte å beskrive det at en er på leit etter kjærlighet, en trygg favn å lande i. Musikken på denne låten er tidløs, og Amadon er nok en musiker som ikke er så opptatt av å følge tidens trender. Han skriver og gir ut den musikken han føler for, og det liker jeg.

At Amadon er en uavhengig artist som gir ut musikken sin selv er ikke overraskende, og på mange måter har strømmetjenester gjort det litt lettere for uavhengige artister å få ut musikken sin. Look Right Here har noe singer/songwriter-aktig over seg. En oppmuntringssang til en person som føler seg alene, "You're gonna find love" beroliger Amadon:

Det som er så fint med denne musikken er at den er perfekt å slappe av til, jeg kan bare lene meg tilbake og nyte den. Det er ikke revolusjonerende musikk på noen måte, men den har likevel sin verdi ved at den gir meg en indre ro som jeg sårt trenger i den urolige tida verden er i nå.

Sunset Lines er en koselig liten, akustisk låt som Amadon også har fått laget en video til. En låt som viser at Amadon ikke er fremmed for å variere lydbildet sitt:

Ti låter er det på denne skiva, og hovedankepunktet er altså at Amadon kan bli noe monoton vokalt. Men det forhindrer ikke at dette er behagelig og fin musikk å lytte til. Og som jeg også påpekte sist jeg skrev om han, en trenger ikke å ha allverdens med følgere på Spotify for å lage bra musikk.

Karakter: 5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar