torsdag 20. oktober 2022

Ashley McBryde Presents: Lindeville

 

Jeg har skrevet om Ashley McBryde før, en artist som virkelig liver opp mainstreamcountryen i USA. Og nå er hun ute med et helt spesielt konseptalbum basert på låtskriver Dennis Lindes tegninger av en tenkt småby og hans planer om å lage sanger om de forskjellige karakterene og livet der. Linde er mannen bak Elvishiten Burning Love og den legendariske The Chicks-låten Goodbye Earl. Planene hans kom ikke lenger enn til tegnebrettet (han døde i 2006), men Ashley McBryde ble så fascinert av dette at hun samlet noen låtskrivervenner til en slags låtskrivercamp der de over noen glass tequila skrev flere låter om karakterer og livet de så for seg i Lindeville.

Det er blitt en fornøyelig samling musikk, og McBryde lar sine medlåtskrivere skinne som vokalister. Vi snakker her om Caylee Hammack, Pillbox Patti, Aaron Raitiere, Brandy Clark, Brothers Osborne og Benjy Davis. Og innimellom låtene kommer tre fiktive reklamesnutter for firma i Lindeville.

Morsomme Brenda Put Your Bra On åpner det hele:


 If These Dogs Could Talk er en nydelig countrylåt helt etter mitt hjerte. Dette er skikkelig country! Vokalen er med Brandy Clark.

Selv om jeg ikke er religiøs så blir jeg berørt av vakre Gospel Night At The Strip Club, der det beskrives at Jesus likesågodt kan være han som kjøper deg en øl. Benjy Davis på vokal her:

Den beste låten er Bonfire At Tina's. Denne låten er bare så enormt mektig, jeg elsker dramatikken i den og når jeg får videoen i tillegg så blir det dette albumets gåsehudlåt, intet mindre. Et herlig oppgjør med en utro partner:


 Ashley McBryde avslutter selv skiva med den neddempa låten som ganske enkelt heter Lindeville:


Ellers har McBryde en fin cover av When Will I Be Loved. Vi har en råkul sak i The Missed Connection Section of the Lindeville Gazette, som altså handler om lokalavisens kontaktannonser! Aaron Raitiere har en småironisk stemme som passer perfekt til en låt som dette, og sammen med Brandy Clark gjør han den til en fest!

Jeg nevnte de fiktive reklamesnuttene, jeg må nesten ta med en av de, for Forkem Family Funeral Home:


Dette prosjektet til Ashley McBryde har tatt meg med storm, jeg rådigger ei så totalt uventa, morsom og ikke minst god plate! For musikken går jo også rett til hjertet mitt. Derfor er dette blitt et av årets album-høydepunkt for meg. Et album som setter meg i lystig humør er akkurat det jeg trenger nå, og jeg vil være så bramfri å si at det er dette verden trenger nå!

Karakter: 6/6.

 

 



 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar