fredag 26. mars 2021

Midland - Sonic Ranch

Countrybandet Midland tok meg med storm med debutalbumet "On The Rocks", som jeg hadde på 2. plass blant årets album i 2017 og oppfølgeren "Let It Roll" fra to år tilbake var også et helstøpt album. Og etter å ha hørt mye på rock og Eurovision-musikk den siste tida var det godt å endelig lene meg tilbake og nyte et rotekte countryalbum igjen!

Dette er et nytt album og med låter som er nye for publikum, men ikke for bandet. Vokalist Mark Wystrach og gitarist Jess Carson var begge venner av bassist Cameron Duddy da de møttes i Duddys bryllup i 2013 og hadde en jamsession da. De bestemte seg for å se om dette kunne være noe å bygge videre på. De booket seg inn på studioet The Sonic Ranch utenfor El Paso i hjemstaten Texas året etter, Duddy hadde med kamera og nå foreligger både svart-hvitt dokumentarfilmen "Midland: The Sonic Ranch" og albumet "The Sonic Ranch" med en del av opptakene de gjorde da. Vi får altså se de før de var Midland, dette var altså en test på om de kunne fungere som band og bandnavn var heller ikke bestemt da.

Og hva får vi? Jo, et vaskeekte countryalbum der åpningssporet Fourteen Gears er rett og slett en herlig start. Om den moderne cowboyen, trailersjåføren som lengter hjem til sin kjære. Et klassisk country-tema!

Cowgirl Blues er en spennende og annerledes countrysang ved at det musikalsk er trommisen som driver låten fram. Ikke ofte jeg hører en slik låt innen countryen.

Det morsomme er at denne låten er med to ganger. Som nestsiste spor får vi nemlig en versjon med Jess Carson som vokalist og musikalsk mer i tråd med resten av skiva. 

Champagne For the Pain synes jeg er en kul låt og det er ikke ofte at champagne blir assossiert med smerte!

Det eneste lille jeg har å utsette på skiva er at det er litt lite variasjon, de fleste låtene går i den samme takten. Men samtidig er det morsomt å få innblikk i hvordan bandet lød den første tida da de ikke visste om de kom til å bli et band. Derfor blir det lett å bære over med den vesle innsigelsen.

Cameron Duddy er den som skriver de fleste låtene til Midland men Whiskey er det vokalist Mark Wystrach som har ført i pennen:

Jeg må også ta med en låt der Cameron Duddy har hovedvokalen, Will This Life Be As Grand.


Det er så mange gode og behagelige låter på plata og av de andre vil jeg framheve deilig fengende Fool's Luck og det litt nedpå avslutningssporet This Town.

Dette er altså et helt annet album enn det jeg trodde da jeg begynte å høre på det. For det er underveis at jeg har lest meg opp om albumet og skjønt at dette er begynnelsen. Det var slik Midland hørtes ut da de skulle finne ut om den gnisten de hadde funnet under Duddys bryllup var noe å bygge videre på. Og som vi kan høre på plata, den gnisten var der til fulle, en gnist som nå er blitt USA's mest populære countryband, og et band som har gitt oss som elsker klassisk country nytt håp.

Karakter: 5,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar