tirsdag 12. desember 2017

Midland - "On the rocks"



Nå på slutten av året har jeg kommet inn i en stim med mye meget god musikk. Sist ut er countrysensasjonen Midland fra Texas, en trio bestående av Mark Wystrach på gitar og vokal, Cameron Duddy på bass og backing vokal og Jess Carson, gitar og backing vokal. Og bare for å ha sagt det: Det er herlig med et vaskekte countryband! Ja, det er elektrisk gitar, men det er ikke overlessa på noen måte og det er countryen som er i sentrum.

Og det er så og si bare fengende, nynnbare låter som jeg er blitt skikkelig glad i. Faktisk så er det den største hiten fra skiva, "Drinkin' Problem" av de sangene med minst fart i, men det gjør ikke noe, fengende er den likevel. En låt som nådde 4. plass på Billboards countrysingelliste:


En av mange sanger som jeg har fått på hjernen er "Altitude Adjustment", sjukt fengende. Jeg får rent gåsehud av denne:


Faktisk har jeg problemer med å velge hvilke låter jeg skal presentere, for her der det så mye bra blant de 13 låtene. Men her er den 2. singelen, "Make A Little":


Det er så befriende med et BAND som spiller ekte, sjelfull og fengende country! Det er slik det skal være, det skal ikke være mest mulig pålessa og popete. Det skal være nært og genuint, og det er det Midland gir meg som lytter. Og ser man på kommentarene under videoene så er gjennomgangsmelodien at dette er ekte country, at countryen likevel lever og at Midland er redningen for sjangeren. Intet mindre!

Her er enda et eksempel, "Lonely For You Only":


"Bringing country back just like how it should sound" er en kommentar under denne sangen, og det bare understreker mitt panegyriske poeng. Det er bare så dritbra musikk, unnskyld uttrykket og Midland spiller fletta av det som er av mainstream countryartister.

Her er "This Old Heart":


En annen nydelig sang, "Electric Rodeo":


Budskapet mitt til alle countryfans der ute er at du må ikke gå glipp av Midland! Kjøp skiva, finn den fram på Spotify, Wimp eller hvilken strømmetejenste du har, lytt og nyt! Og jeg ber på mine knær om at norske countryfestivaler, Rockefeller, Moskus i Trondheim og andre spillesteder snur seg rundt og lokker Midland over dammen neste år, her vil de få mange fans, garantert!

Til slutt: "More Than A Fever":


Karakteren kommer ikke som noen bombe, og jeg kan vel si at denne skiva er inne på mine Topp 3-album for 2017. Når det er sagt, så er ikke året omme...... ;)

Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar