tirsdag 9. mars 2021

Tom Roger Aadland - Motgift

Jeg ble for alvor oppmerksom på Tom Roger Aadland for tre år siden da han kom ut med albumet "Songfugl", som jeg omtalte her på bloggen.

Nå har han kommet med "Motgift", og jeg tolker albumtittelen slik at musikken skal fungere som en motgift mot alt det negative som pandemien har bragt med seg og som den fortsatt gjør. Og det synes jeg Aadland gir et godt bidrag til med denne plata. Det åpner med På Veg Til Deg som er en rocka kjærlighetslåt som fenger meg, og det å få en slik sang viser bare at du blir satt meget høyt av din kjære:

Sangen jeg er blitt mest glad i på dette albumet er Små Sår, en mer neddempa låt om de sårene vi alle pådrar oss i løpet av livet. Enkelte av de dør vi av, de fleste dør vi med. Meget godt sagt! Og slik jeg forstår åpningen av sangen så er det til en person som har gått ut av tiden og som stod Aadland nær.

Før Di Tid er en fars sang til sitt barn. Om den omveltningen det er å bli forelder, at da går en bort fra en tid med litt frie tøyler fordi at en nå har fått noe mye viktigere inn i livet, ens eget barn. Også her synes jeg Aadland viser at han er en meget dyktig tekstforfatter. Denne typen låter er det mange artister som har laget, Aadland går ikke i klisjéfella og beskriver sitt liv før og etter at han ble far på en nydelig måte.

I April 64 får jeg altså vite at jeg er nøyaktig et år eldre enn Aadland. Dette er en slags oppsummering av livet til nå, fortalt på en intens måte. Også her uten å bruke velkjente ord og vendinger. En litt besk låt, men igjen ypperlig skrevet og fortalt av Aadland.

Siste låten jeg tar med er det fengende avslutningssporet Hjørdis Marie og Aadland avslutter skiva som han starter den, med et rocka lydbilde. 

To låter som pakker inn ei plate som gir meg som lytter variert musikk med forskjellige stemninger. Fra det lyse, glade til det mer alvorlige. Svakeste Leddet i Lenka er i så henseende et meget godt eksempel på det siste. En alvorlig artist i den låten, og det gjør meg som lytter ekstra skjerpet.

Jeg opplever en artist med litt mindre filter denne gangen, Aadland kommer med flere låter her med temaer som er meget viktige for han og som han formidler på sin nære og ekte måte. Ei plate som det er vel verdt å lytte til.

Karakter: 5,5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar