mandag 26. august 2019

Midland - Let It Roll


Midland slo ned som et lynnedslag hos meg på slutten av 2017 og deres debutalbum "On The Rocks" havna fullt fortjent på 2. plass over de beste albumene jeg hørte det året. Nå foreligger oppfølgeren, og her er det også mye grom musikk.

Jeg følger på YouTube Grady Smith, en amerikaner på rundt 30 som følger countrymusikken i hjemlandet tett. Han har sterke og innsiktsfulle meninger om det meste innen sjangeren, og da han omtalte dette albumet sa han at han har begynt å merke en tendens til at fansen går litt bort fra brocountryen og popcountryen som har dominert listene i mange år. Flere har begynt å vende seg til mer ekte og ikke så pålessa country. Som Midland står for.

Det er 14 låter på "Let It Roll" og i motsetning til debuten så er det et par låter jeg mener de trygt kunne utelatt. 21st Century Honky Tonk American Band er rett og slett en bråkete låt som gir meg lite, og tittellåta som åpner skiva er litt anonym synes jeg. Men bortsett fra de to så er de resterende låtene til tider ekstremt god country. Som Fourteen Gears:


Det som er styrken til Midland er at de får musikken til å høres tidsriktig ut sjøl om de spiller mer tradisjonsretta country. Dessuten er de fleste låtene fengende, og det er mange her som har hitpotensiale. Every Song's A Drinkin' Song har potensial til å bli en klassiker innen sjangeren. jeg har gått rundt og nynna på denne i hele dag for å si det sånn:


Tekstmessig vandrer Midland i et tradisjonelt countrylandskap med sanger sentrert rundt kvinner, drikking og alt sånt fører med seg. Men de gjør det på en så tvers igjennom ekte og fin måte at ihvertfall jeg kjøper dette pakka rimelig rått. Cheatin' By The Rules er også herlig, greia her er at det er visse spilleregler som skal følges sjøl når en bestemmer seg for å være utro........


Men utroskap kan slå tilbake og en kan få mistanke om at en er ramma av det sjøl:


Playboys er rett og slett en livsbejaende, fengende og herlig countrylåt til å bli i perlehumør av:


Plata er særdeles godt produsert, og jeg koser meg som nevnt med tolv av de 14 låtene. Da får det heller være at det er to som trekker litt ned. Midland bekrefter nemlig med denne skiva at de er en del av den nye friske vinen som sjangeren sårt trenger. Og jeg gjentar gjerne min oppfordring til norske konsertarrangører om å få de over dammen. Oslo Americana Weekend - Interstate 20 har bekrefta Tyler Childers til neste års festival i slutten av januar, og de bør kjenne sin besøkelsestid og få hit Mark Wystrach, Cameron Duddy og Jess Carson også. Jeg garanterer at det blir suksess!

Karakter: 5,5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar