fredag 5. mars 2021

Anneke Van Giersbergen - The Darkest Skies Are The Brightest

Nederlandske Anneke Van Giersbergen er nok best kjent som heavy metalvokalist, spesielt fra sin tid i bandet The Gathering og samarbeidet med Arjen Lucassen i hans Ayreon-univers. Men hun har en solokarriere som har vært mangeslungen hva sjangre angår, og nå er hun ute med et akustisk album som utmerker seg med mye spenstig og variert musikk krydra med Annekes myke og nydelige stemme. Det er blitt ei skive som jeg kan slappe godt av til, rett og slett musikk som får meg til å finne roen.

Åpningssporet Agape slår sånn sett an tonen for hvilken musikk du kan vente deg her:

Hurricane er en spennende sang med en sterk rytme som drar låten framover sammen med Annekes fremragende stemme. Trompeten som kommer inn det siste minuttet setter en ekstra spiss på en låt som er et av albumets store høydepunkter.

I Saw A Car er litt i samme rytmen, men er også en meget kul sang som Anneke igjen turnerer på en utmerket måte:

Losing You får vi Anneke alene med gitaren, og det er et av vakreste sporene her. Da passer det bra at jeg fant en liveopptreden med den. Det er skikkelig deilig å bare lukke øynene, lene seg tilbake og nyte:

Til slutt vil jeg trekke fram Survive, der Anneke viser sitt miljøengasjement og sin bekymring for kloden:


Albumet består av 11 låter og jeg må si at jeg liker alle. Anneke har en stemme som jeg elsker og når det blir kombinert med så avslappende, men likevel spenstig musikk som på dette albumet så blir dette en liten perle fra start til slutt. Det er musikk som ihvertfall jeg trenger nå i en tid der en føler at det ikke er en ende på denne pandemien og dens konsekvenser for våre liv.

Hun er satt opp med en akustisk konsert ki Trondheim 3. juli, utsatt fra ifjor, og jeg håper inderlig at den blir en realitet.

Karakter: 5,5.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar