tirsdag 15. oktober 2013

My Chemical Romance



Jeg kan takke mine barn for å ha introdusert meg for artister jeg tidligere ikke hadde noe forhold til, og et eksempel på det er My Chemical Romance. De er av mange assosiert med emokulturen, noe de sjøl har tatt sterk avstand fra. Vokalist Gerard Way har da også kalt emokulturen for "garbage". For meg har det uansett ikke noe å si, da det er musikken som teller.

Bandet ble starta i 2001 av brødrene Gerard og Mikey Way og hadde ellers Frank Iero og Ray Toro som faste medlemmer. Musikken er energisk rock, poppunk, alternativ rock og post-hardcore for å nevne noe. Det betyr heller ikke så mye for meg. Jeg liker energien og driven i musikken, det er musikk jeg kan bruke hvis jeg har behov for å få ut aggresjon.

MCR ga ut fire album, og det kommersielle gjennombruddet fikk de med sitt andre album "Three Cheers For Sweet Revenge" i 2004. Jeg har de to siste albumene, legendariske "The Black Parade" fra 2006 som nådde 2. plass på Billboards albunliste og "Danger Days: The True Lives of the Fabulous Killjoys".

På "The Black Parade" liker jeg best "Teenagers" som jeg tolker som en advarsel til ungdommen om farene ved rus. Gerard Way hadde sjøl et stort rusproblem som han kjempa seg ut av og han er nå totalavholden. En dokumentarfil jeg så om bandet for noen år siden tok usminka for seg om Gerard Ways rusproblemer og hans kamp for å bli rusfri.


"Mama":


"Welcome To The Black Parade":


"Famous Last Words":


Fra "Danger Days...." er 1. valget "Bulletproof Heart":


"The Only Hope For Me Is You":

http://www.youtube.com/watch?v=lqSKmcBW1wg

"S/C/A/R/E/C/R/O/W"


"Vampire Money":
 

My Chemical Romance annonserte 22. mars i år at de la inn årene. Litt synd synes nå jeg da, for dette er et drivende godt rockeband!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar