mandag 9. desember 2013

Odd Nordstoga


Bilde fra last.fm

Jeg var en av mange som lot meg sjarmere av Odd Nordstoga og sangen om "grisen som står og hyler" i 2004, en tonesetting av et Ragnar Hovland-dikt. Vinjebyggen fikk sitt store gjennombrudd, solgte 160000 av albumet "Luring" og ble kåra til "Årets Spellemann".

Nordstoga debuterte i 1997 med bandet Something Odd og ga ut en plate med de og en under navnet Nordstoga. To folkemusikkalbum fulgte, den andre i 2002 sammen med Øyonn Groven Myhren fikk han Spellemann i folkemusikk/gammeldansklassen.

Men i 2004 komdet store gjennombruddet med "Luring", en fin blanding av folkemusikk og populærmusikk. Mest kjent altså "Kveldssong For Deg Og Meg":

http://www.youtube.com/watch?v=WgUqrOVEza8

"Texas":


"Hallo Hallo":


Oppfølgeren "Heim Te Mor" kom i 2006. Her er tittelsporet:


"Frøken Franzen":


"Vandringsvise", altså ikke fra "Luring":


Det er mye bra på disse to albumene, fengende gode sanger og Nordstoga og hans spellemenn viser smittende spilleglede og humør. Han har gitt ut tre album etter det samt juleplate med Sissel Kyrkjebø og ei suksessrik plate sammen med Ingebjørg Bratland i år. Jeg har ikke noen av de albumene og har vel til tross for at det er mye bra på de to jeg har mista litt av interessa for Nordstoga. Men jeg har 2011-albumet "Bestevenn" på iPoden om ikke anna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar