lørdag 28. september 2024

The Courettes - The Soul Of... The Fabulous Courettes


Når du ser navnet The Courettes går nok tankene, som det gjorde hos meg, til de mange jentebandene som gjorde det stort på 60-tallet. Men navnet er nok ikke tilfeldig valgt, for når jeg hører på ekteparet Flavia & Martin Court som utgjør den engelske duoen The Courettes så går tankene tilbake til 60-tallet. Men en annen artist jeg føler svever over denne musikken er Tracey Ullmann og hennes ikoniske album fra 1983 med 60-talls tøtsj, You Broke My Heart In 17 Places.

Ekteparet Court har gitt ut musikk som The Courettes siden 2016, og dette er deres 5. ordinære studioalbum. Og for å si det sånn, jeg elsker denne skiva! Det har nok med nostalgi å gjøre, men det er også fengende og upretenisøs musikk som kun er ment å underholde. Og noen ganger trenger vi det nå i 2024 med all den dritten som foregår rundt om i verden.

California er en herlig låt som handler om det de fleste turnerende musikere kan relatere til, du har noen der hjemme som du savner og som du gjerne skulle hatt hos deg.


Når det gjelder Here I Come har jeg hr. og fru Court sterkt mistenkt for å stjele rått fra Blondie og One Way Or Another fra Parallel Lines (1978). På et punkt i refrenget er det umiskjennelig den Blondielåten. Men ellers er dette The Courettes fullt og helt.


Min aller største favoritt her er Wall of Pain. Ingen hyggelig tittel, men musikalsk er dette en så varm og god låt som jeg bare falt helt pladask for så snart den kom i gang etter fiolin-introen. Såpass at dette faktisk er en av årets låter for meg til nå!


Boom Boom Boom er en herlig leken låt og er et eksempel på at Courtparet klarer å gjøre sin retromusikk relevant også i 2024. Jeg føler meg hensatt til 60-tallet, men samtidig så føler jeg også at dette går fint inn også nå. Sjølsagt har det å gjøre med at musikk er tidløs, men det viser også at det som ble lagd på 60-tallet var mye kvalitet.


Som på California har duoen med La La Brooks fra The Crystals på Run Run Runaway. Det er hun som har hovedvokalen på Crystalshitene Then He Kissed Me og Da Doo Ron Ron. Dette er også en nydelig låt.


Tretten låter er det her og jeg må bare ta med avslutningssporet For Your Love også, for det er den eneste der også Martin Court er med på vokal. En litt annerledes låt, og her er de i det litt lekne hjørnet.


Jeg kunne like gjerne posta noen av de sju andre låtene istedet og vært like begeistra. For dette er ei skive jeg trengte nå. Glad, upretensisøs musikk laget med hjerte og kjærlighet for musikken. Jeg bare nyter det her og jeg kommer til å spille dette albumet mye utover.

Karakter: 6/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar