søndag 22. september 2024

Nora Legrand - Paper Sky

Jeg har hatt Nora Legrand på radaren en stund med tanke på albumdebut. Men det var først da jeg leste en artikkel om og med henne i Romsdals Budstikke i forbindelse med plateslippet denne uka at jeg fikk kunnskap om at hun som meg er romsdaling. Hun er fra Torvika i Rauma kommune og hennes fulle navn er Nora Elise Legrand Gjerdset. Skiva kom altså nå fredag og siden har den gått på repeat hos meg.

Mange av låtene på skiva er fengende country, som jeg elsker. Spesielt åpningssporet Working Girl er en knallåt. Musikalsk er den en aldeles herlig innertier, men den treffer meg også tekstmessig. Hun forteller i intervjuet med Romsdals Budstikke, som dessverre er bak betalingsmur for dere som ikke abonnerer at hun for å få endene til å møtes har hatt forskjellige jobber til tross for at det er musikk hun ønsker å leve av. Og hun har tydeligvis opplevd som meg at en 9-4 jobb nødvendigvis ikke er det viktigste i livet.

Our Friends Don't Think I Deserve You er om det å føle seg underlegen i et forhold på den måten at en kjenner på en følelse av at en ikke fortjener partneren. Jeg tror det er mange som kan kjenne seg igjen i det, men sjøl om temaet er ørlite trist så er låten fengende og nynnbar.


En låt som går i en annen takt er Annie, den fine historien om den kule og gode venninna som klipper vekk alt håret bare fordi hun vil det. En historie om et verdifullt vennskap fortalt på en så fin måte at jeg ser for meg de to ha det kjekt sammen og bygge hverandre opp.


Til slutt tar jeg med tittellåten Paper Sky, som er litt småmelankolsk og ettertenksom. Om tankene en har i 20-årene om hvilken retning livet skal ta. Dette er en låt som sakte men sikkert har krøpet inn under huden på meg og som jeg er blitt skikkelig glad i. Og som sier meg at vi har å gjøre med en artist som på en ypperlig måte håndterer både fengende og mer ettertenksomme låter.


Ellers vil jeg trekke fram Smoking Gun, som er en litt skranglete, men deilig fengende låt, og Mercy On My Mama, som er en hyllest til en mor som alltid er der også når hun fysisk ikke er tilstede-

Vi er heldige som har en hel hær av unge, lovende og ekstremt dyktige country- og amerikana-artister her i landet. Nå kan vi trygt føye til Nora Legrand på den lista, for dette er en sterk albumdebut som vitner om en artist som vil kunne gi oss mye god musikk de kommende årene. Hun forteller i det ovennevnte avisintervjuet at hun håper at denne skiva skal bli springbrettet til å leve av musikken, som er det som hun føler gir mest mening i livet. Det har hun etter min mening alle forutsetninger for å klare!

Karakter: 5,5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar