torsdag 14. april 2022

Michael Weston King - The Struggle

Jeg har tidligere skrevet mye om den engelske duoen My Darling Clementine, som jeg er stor fan av. Sett de live og snakket med de har jeg også, på Interstate 19-festivalen i Oslo i januar-19. Nå er Michael Weston King ute med soloalbum, kona Lou Dalgleish bidrar med koring på enkelte låter.

Dette er et album som har vokst på meg de snart to ukene siden det kom ut. Til å begynne med syntes jeg enkelte av låtene var vel stillferdige, men nå har de vokst til å bli noen riktige perler, alle som en. Weston King begynner sterkt med Weight of the World, der han setter seg inn i rollen som en politibetjent som stemte på Trump under presidentvalget i 2016. Men som grunnet drapet på George Floyd og det som skjedde etterpå skjønte hvilket mistak den stemmegivingen var. En meget sterk video, det er så jeg må advare mot sterke inntrykk.

Sugar er en nydelig låt med en underfundig tekst av beste Weston King/MDC-merke. Den har flere lag og kan tolkes på mange måter. Det kan være det du umiddelbart tenker, en kjærlighetslåt, men det kan også være så bokstavelig som at en er avhengig av en daglig tilførsel av sukker, og utifra videoen dukker en annen tolkning opp, at det dreier seg om amerikansk populærkultur!

Me & Frank er også en sang jeg er blitt veldig glad i. Om ungdomsvennen som fant på mye sprøtt, og som ofte satte en i forlegenhet. Men som en nå ikke har hørt fra på 30 år. En bittersøt fortelling dette, nydelig fortalt med Weston Kings følsomme stemme:

Reel er som kjent en folkedans med skotsk opprinnelse, og som er spesielt populær på de britiske øyer og i Nord-Amerika. Mulig det er den Weston King hadde i  tankene da han skrev The Final Reel. Uansett er det blitt en vakker låt det også:

Gram Parsons hadde en låt som heter The New Soft Shoe på sitt første album "GP". Weston King har tydeligvis latt seg inspirere av den all den tid han synger om The Old Soft Shoe:

De andre låtene er også små mesterverk: The Hardest Thing Of All, Another Dying Day, Valerie's Coming Home og Theory Of Truthmakers. Til slutt er det også en annen versjon av Weight Of The World, der en kommentarstemme som bl. a. snakker om stormingen av Kongressen er med.

Rett og slett vakkert er dette albumet fra Michael Weston King, et av høydepunktene for meg hittil i år. Og det skjerper appetitten på mer musikk fra Michael og Lou sammen i My Darling Clementine!

Karakter 6/6.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar