torsdag 14. mai 2020

Eurovision 2020 - Min Topp 10


Dette her skulle vært julekveldsuka for oss Eurovisionfans, tirsdag skulle Ulrikke vært i aksjon i 1. semifinale og i kveld skulle vi hatt 2. semifinale. Finale skulle vært på lørdag, og vi var enkelte som fabla om gjentakelse av forrige gang ESC-finalen ble arrangert 16. mai, da vant jo Rybak en formidabel seier med Fairytale. Sånn ble det ikke, det hersens koronaviruset dro med seg Eurovision i dragsuget, som det tok Tons of Rock, Olavsfestdagene, ja, hele festivalsommeren og alle konsertene jeg og alle musikkelskere så fram til i vår og i sommer.

Jeg gikk inn i en dvale de første ukene etter avlysinga, jeg droppa nedtellinga mi på Facebook og hørte ikke på låtene som skulle vært med. Men nå er jeg ute av hiet, har hørt på låtene igjen og i forb. med at NRK skal ha et show i morgen der vi utifra 12 utvalgte som har ligget høyt på favorittlistene, samt avstemning blant noen av oss norske fans skal kåre Norges 12-er. Det blir ikke som den store festen, men litt moro blir det lell.

Før det ble avlyst gjorde jeg klar en rangering. Jeg har ikke endra på den sjøl om noen låter har vokst i ettertid. Jeg holder meg til lista og presenterer min Topp 10 med Eurovisionspoengskala 1 - 12. Og når jeg gjør det vil det være feil å ta med Norge. For ordens skyld kan jeg derfor nevne at Ulrikke og "Attention" er nr. 4 på min liste på My Eurovision Scoreboard, det er den lista jeg tar utgangspunkt i her.

I tillegg vil jeg på slutten ta med fire låter som ikke er inne på denne Topp 10, men som har utmerka seg på andre positive måter denne underlige tida.

1 poeng: Nord-Makedonia - Vasil - You


En smektende og fengende poplåt med særtrekk fra Balkan. Behagelig å høre på, og jeg tror Nord-Makedonia også i år kunne ha overraska, som de gjorde ifjor. En skikkelig feelgoodlåt dette!

2 poeng: Sverige - The Mamas - Move


Anna Bergendahl med Kingdom Come var min store favoritt i Sverige, men ble nr. 3. Istedet var det backinggruppa til John Lundvik ifjor som vant med 1 fattig poeng i en dramatisk opptelling. Dette er oppfriskende og livat, gospelpreg som ifjor, men en låt til å bli i godt humør av.

3 poeng: Danmark - Ben & Tan - Yes 


Min danske favoritt i år var Maja og De Sarte Sjæle med Den Eneste Goth i Vejle, men jeg levde godt med denne vinneren i en finale for tom sal, arrangert dagen etter at Danmark forbød store forsamlinger. En fin og fengende poplåt dette.

4 poeng: San Marino - Senhit - Freaky


Senhit, som også representerte San Marino 2011 la ut to låter på nettet som folk kunne stemme på. Jeg likte i utgangspunktet den andre bedre. Men dette er også en fengende, funky gladlåt og etterhvert ble jeg også glad i den.

5 poeng: Storbritannia - James Newman - My Last Breath


Dette er britenes beste Eurovisonlåt på mange, mange år og det er skikkelig trist at de ikke fikk mulighetene til å få en anstendig plassering igjen. For dette er en moderne poplåt av den typen som jeg liker. Et refreng som surrer i hodet mitt titt og ofte og er rett og slett en herlig låt!

6 poeng: Aserbajdsjan - Efendi - Cleopatra


 At det kanskje mest homofiendtlige landet i ESC stiller med en sang der Cleopatra beskrives som "straight or gay or in between" må beskrives om direkte oppsiktsvekkende og derfor var det synd at Efendi ikke fikk framført den på scena i Rotterdam. At det var for å kjøpe seg goodwill er vel heva over enhver tvil, men det til side så er dette en råspennende låt musikalsk sett. En flott kombinasjon av nasjonale rytmer og moderne poprytmer gjør at dette går rett hjem hos meg.

7 poeng: Litauen - The Roop - On Fire 


I år var flere land som ikke har vunnet før blant storfavorittene, og ikke minst denne som er det klart beste Litauen har levert. Råkul låt og med en dans som har gått som en farsott gjennom fanmiljøet og ellers også. Herlige rytmer, ja alt ved denne låten er bare helt herlig!

8 poeng: - Tyskland - Ben Dolic - Violent Thing 


Dette her er pop slik jeg vil ha det, sjukt fengende og deilige rytmer. Jeg simpelthen elsker denne låten og jeg tror tyskerne hadde kommet høyt her.

10 poeng: Malta - Destiny - All Of My Love


For en stemme på denne 18-åringen! Destiny har likevel erfaring, hun har tross alt vunnet Junior Eurovision for Malta og stiller her med en låt som egentlig har alt. Stemmen, oppbygginga, dramatikken, i det hele tatt ei rimelig uslåelig totalpakke. Malta kunne ha gått hele veien med denne.

12 poeng: Irland - Lesley Roy - Story of My Life


Jeg formelig eksploderte av glede da Irland og Lesley Roy kom med denne her. En fengende herlig gladlåt som ble årets WOW-låt for meg. Ikke en vinnerkandidat, det skjønner jeg, men hos meg ble dette låten som virkelig ga meg Eurovisiongleden mens vi ennå levde lykkelig uvitende om at i år ville det ikke bli noe av. Tusen takk Irland og Lesey Roy sier jeg bare!

Så over til fire låter som ikke nådde opp i min Topp 10, men som likevel har utmerka seg og berørt mange.

Jeg begynner med Island. Dadi og hans gjeng var kanskje den største favoritten til å vinne hele greia, og det er trist å tenke på at land som Island, Litauen, Malta og også Bulgaria i år gikk glipp av en gyllen sjanse til å ta sin første seier. Låten til Dadi er ikke helt i min gate musikalsk, men dette er supersjarmerende og det blir jo ekstra spiss på det hele når du vet at Dadi synger om sitt eget lille barn. Kona hans er forresten også med i gruppa her:



Jeg nevnte Bulgaria og dette er en låt som har vokst på meg. Dette hadde gått rett hjem i en julefilm fra Disney, og det gjorde at jeg i førsten avskrev den. Men som sagt, den har vokst og hadde kanskje sneket seg inn i Topp 10 hos meg nå. For det er jo vakkert da.



Så Italia. Achille Lauro ble jeg blodfan av under årets San Remofestival som jeg fulgte tett første uka i februar. Men det var Diodato som vant, og dette er blitt en anthem for italierne gjennom den tragiske koronatida som har ramma landet. Den er blitt sunget fra balkongene i hele Italia og er blitt et symbol på det italienske folkets kamp mot viruset.


Til slutt, låten som ble den sist offentliggjorte og som kom da de fleste egentlig skjønte at det ville gå rett vest med Eurovision i år. Russlands bidrag, Uno med Little Big som er gigantiske i Russland og som også har fått mange fans ellers i Europa med sine sjukt moromme låter og videoer. Så også denne, med en dans som lik Litauen og Islands er blitt kjempepopulære. Men hvordan de får det til..... Uansett, dette er sjukt gøy!


Mange land har annonsert at de neste år stiller med de artistene de valgte i år, noen andre, deriblant Norge har varsla at det blir en ny uttaking. Hvem som hadde vunnet vil vi aldri få vite, og som sagt, det mest triste er at de låtene som var mest favorittippa kom fra land som ikke har vunnet før. Land som mange, meg inkludert hadde unna en seier.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar