onsdag 8. mars 2017

Chuck Prophet - "Bobby Fuller Died For Your Sins"


Gitarbasert rock er noe av det jeg liker best, derfor er jeg glad for at jeg har oppdaga San Franciscobaserte Chuck Prophet, ute med nytt album nå. Han fikk seg et navn med bandet Green on Red på 80-tallet, men har nå en bra solokarriere og viser på dette albumet eminent gitarspill og sosialt engasjement i flere av tekstene.

Skiva åpner med tittellåta. Bobby Fuller var en ung rocker som døde under mystiske omstendigheter i juli 1966, bare 23 år gammel. Han og hans Bobby Fuller Four var mest kjent for "Love Made's A Fool Of You" og en cover av "I Fought The Law" som nådde 9. plass på Billboard Hot 100.



"Your Skin" varierer mellom tøffe, tette riff, en eminent gitarsolo og en noe melankolsk vokal. "Open Up Your Heart" er en av de vareste låtene på skiva, Prophet viser her fram en stemme som klarer å få fram de sterke følelsene som ligger i teksten. her en akustisk versjon:


"Killing Machine" er et krasst innlegg i debatten om USA's liberale våpenlover, om han som bare går inn i en butikk og kjøper en gun som han bruker til å drepe unge, uskyldige kvinner som dermed får sine drømmer for livet ødelagt.

"Bad Year For Rock'n Roll" kan ikke være anna enn ei oppsummering av et fjorår der vi mista mange rockestjerner. Fengende låt dette:


Så har vi en sang med en av de morsomste titlene jeg har sett, "Jesus Was a Social Drinker"! En utsøkt sak dette også (starter på 0:56):


Som et siste eksempel må jeg ta med avslutningssporet "Alex Nieto", om en ustraffa 28-åring som ble drept av trigger-happy politi i San Francisco for tre år siden, de ble alle frikjent. Chuck Prophet forteller hans historie med den aggressivitet som trengs, et av albumets store høydepunkter dette:


13 låter på albumet, og det er flere blinkskudd her, som "Rider or the Train", "If I Was Connie Britton"og "Post-War Cinematic Dead Man Blues". Da har jeg ikke nevnt tre låter som ikke helt er i min gate, men de skygger ikke for at dette er et album jeg liker meget godt. Chuck Prophet kan det å traktere gitaren og vet å lage rock med trøkk og følelse. Samtidig viser han det en ekte rocker skal gjøre, nemlig sosialt engasjement med brodd mot negative krefter som gjør livet vanskelig for vanlige folk.

Ergo blir karakteren 5,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar