lørdag 25. mai 2013

Mods


Promobilde fra "Revansj", fotograf ukjent.

Året var 1981, Stavangerensemblet og Asfalt herja allerede da jeg fant albumet "Revansj" med ei for meg helt ukjent gruppe som het Mods, på den legendariske platebutikken til Dahls Bokhandel i Molde, med like legendariske Tore Aarø bak disken.

Mods var altså fra Stavanger og de grep meg direkte, mer enn de to forannevnte Stavangerbanda. Det var rett fram, energisk og ung rock'n roll som jeg ville ha det. Og som jeg fortsatt vil ha. For Mods står seg den dag i dag, 32 år senere.

Og "Tore Tang" er en av de største norske klassikerne noengang. Det er knapt noen norsk sang som slår den og de fleste kan nok som meg teksten utenat. Heldigvis finnes det et opptak på YouTube med Mods og "Tore Tang" fra 1981:


"Revansj" var et kanonalbum med mange andre klassikere også, som "Et År e Gått", Me To Går Alltid Aleina", "Eg Vil Hjem", "Bli Med Oss" og tittelsporet. Da oppfølgeren "Amerika" kom husker jeg at jeg freste da den ble skalta i Puls, for der har vi også dritbra sanger som "Alexander", "Eg Kom Ikje Inn", "Livets Roulette" og tittelsporet. Det ble et 3. engelskspråklig album for spesielt interesserte, men så var Mods historie.

Morten Abel fikk knallsuksess med The September When før han slo seg opp til å bli Norges ukronede popkonge. Men ifjor var det klart til reunion, Viking stadion ble utsolgt og en kjepphøy journalist fra Bergen måtte gå fra hjembyen og til Stavanger. Fy flate, der skulle jeg ha vært!

Det som ellers er med Mods på YouTube er fra den konserten eller fra VG_lista Topp 20. Jeg har konsertalbumet og jeg har sjølsagt samlealbumet "Gje Meg Litt Merr - dei beste".

"Gje Meg Litt Merr":


"Meg Må Du Hilsa på":


En av mine favoritter, "Et År e Gått":

http://www.youtube.com/watch?v=xEkJ-HUKLuU

"Alexander":


"Me To Går Alltid Aleina":


"Eg Vil Hjem":


"Amerika":


"Eg Kom Ikkje Inn":


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar