mandag 1. juli 2024

The Hollywood Stars - Starstruck

The Hollywood Stars har jammen meg en interessant historie som starta så langt tilbake som 1973 da produsenten Kim Fowley ønsket å starte en vestkyst-variant av New York Dolls. Bandet fikk raskt en hengiven fanbase i Los Angeles, og de headlinet kjente rockeklubber som "The Whisky A Go Go" og "The Troubadour". Men de ble droppet av plateselskapet før et album ble spilt inn, en delvis ny besetning tok opp tråden og de fikk gitt ut et album i 1977. Men det var overprodusert og fikk liten oppmerksomhet.

Men etterhvert som årene gikk ble The Hollywood Stars et kultband blant powerpopfans i  LA-distriktet, og i 2013 og 2019 kom det ut album med låter innspilt så tidlig som 1974, men ikke utgitt. Bandet gjennoppstod med Scott Phares (vokal), Mark Anthony (gitar/vokal), Terry Rae (trommer) og Ruben De Fuentes (gitar) fra originalbandet og Michael Rummans (bass) fra den andre besetninga pluss ny gitarist i Chezz Monroe. I 2023 ble Monroe og De Fuentes erstattet med lead gitarist George Keller og gitarist Jeff Jourad. Med den besetninga gikk bandet i studio, og nå foreligger altså The Hollywiood Stars andre ordentlige studioalbum, 47 år etter det første!

Så som man forstår er dette en delvis tilårskommen gjeng som har gitt ut skive, men jeg synes de kommer ganske bra fra det.

Can't Do It Right er en catchy åpningslåt, med mye energi:

Favorittlåten min på skiva kommer som nr. 2, Taxi Driver, med et hook og et refreng som er meget iørefallende. En herlig powerpoplåt som sitter som ei kule hos meg.


Bad, Bad Man
er røffere i kantene og kompletterer tre sterke åpningslåter på dette albumet. Også her et hook som sitter, kombinert med kult gitarspill.


Så synes jeg det blir litt ujevnt utover i albumet, bl. a. blir noen låter vel repeterende på slutten, som Am I Right or Wrong? og Shortage of Love. De kunne altså med fordel vært avslutta tidligere. En låt som jeg synes skiller seg positivt ut rent musikalsk er Total Control, men jeg stusser litt over teksten på tampen av låten. I sell my soul for total control - over you. Det virker litt rart, men jeg tar forbehold om at det her er elementer ved teksten som jeg ikke har fått med meg.


Til slutt tar jeg med Walking With an Angel, som er en trivelig låt:


Og det er nettopp det jeg synes The Hollywood Stars er, et trivelig bekjentskap. De finner ikke opp kruttet, men jeg kan forstå interessen som har vært for bandet, om en enn fra en smal skare på den amerikanske vestkysten. Dette er erfarne musikere som kan det de driver med, og som gir meg en jevnt over hyggelig lytteropplevelse.

Karakter: 4,5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar