onsdag 12. juni 2024

Gunerius og Verdensveven - Fantasmagor'i

For å si det rett ut: Dette er noe av det rareste jeg har hørt av musikk på lenge, men også noe av det mest spennende og morsomme. |Ikke aner jeg særlig mye om denne gjengen heller, annet enn at de er fra Svelvik og at de på sin Facebookside kaller musikken sin for psykedelisk verdensmusikk. Og det kan jeg være med på, for dette er så mangeslungent at en nærmest må være på syre for å finne på alle de utrolige kombinasjonene disse her finner på. Men jeg insinuerer ikke at de går på syre altså! Heller at dette er intelligent lagd.

Uansett, åpningslåten Veien og støvet bærer bud om at du må være forberedt på det uventede, hele tida! Og det er ikke bare musikken som byr på overraskelser, tekstmessig er det også mange gullkorn å merke seg. Som f. eks: De rike er blinde og de salige døve. Musikalsk er det verdt å legge merke til en periode i låten med herlig kaotisk sampling.

Av meg skal du arve er også bare herlig. Blant det en får gleden av å arve er Mitt gode humør og mitt eksplosive sinne! Så får vi et langt instrumentalt sett med blåsere og en drivende beat i bånn som jeg bare elsker. En del av det er bare rent kaos, men det jeg vil kalle genialt kaos. Et genialt kaos som preger det meste av denne skiva. Det bare viser at dette er en gjeng med meget kompetente og intelligente musikere. Så avsluttes det med stadig gjentakende: Vi trenger det tunge, vi trenger regn, vi trenger vekten av en stein. Hva som er meningen med det aner jeg ikke, men jeg digger det uansett!

Så har vi intenst herlige Nedrustning er oppussing av jorda, som helt i starten gir meg assosiasjoner til Popcorn, den sprøe elektroniske låten som ble en monsterhit på begynnelsen 70-tallet. Også her en utrolig spennende låt med flere tekstlige gullkorn midt inne i det som er et alvorlig tema. Som f. eks.  Er du tilstede på internett /Har du planer for fremtiden? /Liker du å lukte på blomster? ... Da kan du gå nedover gata og late som du er en sopp / I symbiose med hele verden. For en kreativitet sier jeg bare! Ingen bombe at jeg har sendt denne inn på spillelista der jeg nominerer til Årets låt.

91 Svelvik - Berger er en absurd liten instrumental på drøye to minutter som også er spennende å høre på. I det hele tatt så er det så mange musikalske absurditeteter og lekenhet på denne skiva at jeg må si at den står ut fra alt annet jeg har hørt til nå i år, enn si på veldig lenge. I Skandinaviatrilogien hører vi at folk ikke vil bli begravd levende lenger og at alle i Oslo har flytta til Bergen der de svømmer rundt i gatene med føttene i lommene!

Kort sagt, dette er et album som er meget vanskelig å beskrive, det må oppleves!

Karakter: 6/6.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar