fredag 7. juni 2024

Gabrielle - Og eg lyger så det renner som en foss gjennom rommet

Gabrielle er vel som en dronning å regne når det gjelder pop på morsmålet. Helt siden Ring meg i 2011 har hun gitt ut låter som har blitt store hits, og det fine er at hun konsekvent har holdt seg til norsk. Så når hun nå for en uke siden slapp sitt 5. album ble jeg fristet til å gi det en sjanse.

Og det angrer jeg ikke på. Vel er dette den lengste albumtittelen jeg kan huske, ihvertfall på norsk, men det er ikke det vesentlige her. For denne skiva har åtte låter med iørefallende og godt laget pop. Dette er en artist som har opparbeidet seg mye erfaring i det å lage solide låter som står seg. Tittellåten åpner det hele, etter en symfonisk start før vi får en stilig poplåt. Ordspillet Kor e Jesus når eg e Judas synes jeg er kult:

Synd synd synd er min største favoritt her, den er umiddelbar og har potensial til å bli en ny stor hit fra Gabrielle. Et nynnbart refreng som setter seg i hodet gjør sitt til i så henseende.


Så easy har Gabrielle med seg en annen bergensk storhet i Lars Vaular, og de leverer her en lekker låt der det eneste jeg har å kikke på er at det engelske ordet easy er brukt i tittelen. Mulig jeg er vel mye språkpurist her, men jeg føler at det ikke hadde vært vanskelig å bruke ordet lett istedet. Men det ødelegger altså ikke det gode hovedinntrykket jeg har av låten:


Operahuset er også pop etter min smak. Litt stakkato refreng, men det fungerer bra her. 


Åkei åkei åkei, Ellemelle (Babbas bar), Vit at eg e svak og Så sårbar og farget av i fjor er alle godt pophåndverk som viser at Gabrielle er en artist sjelden lager mindre gode låter. Hun klarer å holde min interesse oppe fra begynnelse til slutt, og det er det ikke alle samtidige popalbum som klarer. Så jeg vil ikke bli overrasket om dette blir en ny suksess for ikke bare Bergens, men hele Norges popdronning hva norskspråklige låter angår.

Jeg har skrevet om åtte låter her, men det er ni spor, da det er den 40 sekunder lange instrumentalen Alle følelsene på en gang som ror dette albumet i land.

Karakter: 5,5/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar