torsdag 26. januar 2023

MGP 2023 - Delfinale 3


Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

3. og siste delfinale i årets MGP står for døra, og allerede neste helg er den store finalen i Trondheim Spektrum, der jeg selvsagt har billett.

Og la det være sagt med en gang, denne delfinalen her blir lett et blodbad, eller dødens delfinale hvis vi skal hente et uttrykk fra sportens verden. For her er det mange kvalitetslåter, og vi kan ha årets vinner i denne delfinalen. Her er min vurdering:

Atle Pettersen - Masterpiece


Jeg har aldri vært noen stor fan av Atle Pettersen, og ved første lytt bet jeg meg ikke særlig merke i denne låten. Men så entret NRK-anmelder Espen Borge banen på mandag med totalslakt av en låt som fikk han til å tenke på klining på bussen og sex. Han truet tilmed med å slutte som musikkanmelder for alltid, og han fikk senere på dagen svar på tiltale av MGP-sjef Stig Karlsen som mente at det var en god idé. Men slike spark fra en musikkanmelder tjener bare artisten og låten, det kan Anders Grønneberg fortelle alt om. Det fikk ihvertfall meg til å spisse ørene ekstra og høre nøyere på den. Og når jeg fikk vite at dette var tilegna datteren han og kona fikk ifjor og jeg hørte teksten så var jeg solgt. Jeg så for meg mine egne barn som små, og da kom tårene, mens jeg satt på bussen ...

Så fra å være en litt anonym låt er dette blitt en sterk sang om farskjærlighet som jeg kan kjenne meg så godt igjen i. Pettersen synger med en inderlighet jeg ikke har hørt fra han før, og musikken pakker dette vakre budskapet helt nydelig inn. Jeg ser også på fanforum at jeg ikke er den eneste som oppgir Borges tirade som grunnen til at de har lyttet ekstra på låten og for at de nå elsker den så mye at det er den de vil stemme på lørdag. Og det var vel ikke helt det unge hr. Borge hadde tenkt seg ...

Karakter: 6/6.

Maria Celin - Freya

Om Atle Pettersen ikke går hele veien og vinner MGP håper jeg det blir Maria Celin. Og strengt tatt, dette er låten jeg tror gir oss de største sjansene for en solid sluttplassering i Liverpool. For den har alt, den har drama skrevet over seg fra første tone, den har noen urnorske elementer som vil gå rett hjem hos mange, og det sterkeste og mest dramatiske refrenget i årets MGP. Lydbildet er moderne, og dette er en låt som både vil fenge seerne (for å få oss til finalen) og juryene (som kun skal stemme i finalen i årets Eurovision). Jeg elsker alt også ved denne låten, og blir den vår representant i Liverpool kan det umulig gå galt!

Karakter: 6/6. 

Stig Van Eijk - Someday

1999-vinner Stig Van Eijk er tilbake i MGP-manesjen med rotekte reggae, musikk vi ikke er forvent med i MGP. Og det er så herlig laidback som reggae skal være, og jeg blir bare glad over å ha denne låten med. Det er bare så for galt den er med i denne delfinalen her ... Til å begynne med regna jeg med at den ville ha små sjanser til finaleplass, men utifra all den positiviteten jeg ser rundt denne låten på nettet nå så har jeg fått et ørlite håp om at Van Eijk blir å se og høre i Trondheim Spektrum 4. februar. Teksten er også viktig med det bakteppet av krig vi har i Europa, så det er bare å håpe at tilstrekkelig mange stemmer på den.

Karakter: 5,5/6. 

Eline Thorp - Not Meant to Be

Jeg fulgte tydeligvis veldig dårlig med i årene 2011 - 14 da Eline Thorp hadde et sterkt navn i norsk pop, før sceneskrekken ble for stor. Hun trakk seg tilbake og prioriterte studier. Men nå er hun tilbake i rampelyset, og det med en sterk låt. Spesielt er refrenget et av de beste og mest fengende i årets felt. Snakkepartiet på slutten er faktisk heller ikke så verst. Kommer den til finalen tror jeg den også vil få en solid plassering. Det er virkelig ikke mye å utsette her, jeg liker det aller meste. Blir garantert en farlig utfordrer til finaleplass.

Karakter: 5/6. 

Tiril - Break It

Dette er en artist som får sin debut med denne låten. Tiril synger over snittet bra, og låten er fin. Men som med Alejandro Fuentes sist så stopper det der. Den utfordrer meg ikke på noen måte, og den bare duver der som en helt grei og fin låt der koret rett nok trekker klart opp. Det tror jeg ikke det blir finaleplass av i et så sterkt felt som vi har her.  

Plassering: 4,5/6. 

Skrellex - Love Again

For noen er det ikke MGP uten glam og glitter og i år er det dragartisten Skrellex som garantert vil gi oss det. Også her en artist og låt som etter min mening vil lide av å være i den sterkeste delfinalen. Det er en fengende og fin låt, for all del, men musikalsk sett blir den bare gjennomsnittlig i dette selskapet. Uansett, Skrellex vil gi jernet og gi oss et heidundrende show på lørdag, det trenger vi ikke å bekymre oss for! 

Karakter: 3,5/6. 

Akuvi - Triumph

Så må jeg bare si unnskyld til Akuvi, dette er ikke min sjanger og ikke musikk jeg hører særlig på til daglig. I mine ører blir dette bare rotete, og jeg føler at låten ikke har noen retning før det blir litt fengende helt på slutten. Men det er nok mer smaken min enn noe annet. For den har mange tilhengere ser jeg, og jeg vil ikke utelukke finaleplass. Men som sagt, dette er ikke min tekopp musikalsk sett.

Karakter: 2,5/6. 

Jeg krysser det jeg har av fingre og tær for at Atle Pettersen, Maria Celin og Stig Van Eijk går til finalen. Men her kan Eline Thorp og Akuvi meget vel utfordre Atle og Stig, og skal jeg være helt ærlig så er jeg redd for at Stig ryker. Maria Celin regner jeg som bankers til finalen. (Og så skal dere se at jeg med å si det jinxet henne ...).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar