mandag 13. juni 2022

Michaela Ann - Oh To Be That Free

 

Michaela Ann tok meg med storm seint i 2019 med sitt 3. album Desert Dove. Som en slags kvinnelig countruygave av Chris Isaak kom hun med et album som kom helt opp på 4. plass på min liste over de beste albumene jeg hørte på det året. Derfor var forventningene store til hennes nye album som kom nå sist fredag.

Dessverre er jeg blitt litt skuffet. En god del av den særegenheten som preget det forrige albumet er borte her. Denne skiva faller akkurat ned på plussida, men det var ikke helt der jeg hadde venta den. Men første låten er skikkelig bra, på I'm Only Human hører jeg litt av den Michaela Ann jeg ble så glad i på Desert Dove. Hun har nemlig en forførende, følsom og mild stemme som kommer skikkelig til sin rett her. Dette er en låt som jeg har satt inn på min spillelista over Årets sanger.


Og stemmen til Michaela Ann er en stor del av grunnen til at denne plata tross alt kommer ned med et positivt fortegn. Chasing Days er en fin og fengende låt, selv om jeg er litt redd for at den kan forsvinne i mengden.

Tittellåten er også en fin sang der Michaela Ann levendegjør den med sin fine stemme. Her er også noen gode harmonier som løfter låten:

Dirty Secrets er en låt som foruten musikken framhever seg med et kult ordspill i teksten. It's enough to know that you know I know.


Den siste av de låtene jeg liker på plata som jeg tar med er Does It Ever Break Your Heart. En følsom countryballade der vi igjen får et lite gjenhør med lydbildet fra Desert Dove. Og da er jeg med! Den klart beste av de mer rolige låtene på skiva.

En annen rolig låt som har sine høydepunkt er Mountains and Mesas. Men utover det synes jeg at de rolige låtene på skiva blir for stillestående og har for lite framdrift. Det skuffer meg litt, for Michaela Ann har absolutt potensiale til å eie alle låtene hun synger. Dessverre føler jeg at noe av særegenheten fra Desert Dove er borte, at hun har blitt vel mainstream på dette albumet. Jeg håper derfor at at dette bare er en liten hump i bakken i hennes karriere, og at hun kommer sterkere tilbake ved neste korsvei.

Karakter: 4/6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar