fredag 3. juli 2020

The Yum Yums - For Those About To Pop


For å være 100% ærlig, jeg trodde ikke at The Yum Yums eksisterte lenger. Men så feil kan man altså ta, og det viser vel bare at som en amatør som bare tusker litt i faget så er det ikke all musikk en rekker over her i livet.

Men altså, her dundrer Morten Henriksen & co inn med sitt første album på sju år og som de dundrer inn! De finner ikke opp kruttet, men de serverer 14 gladlåter som får humøret til å sprette til værs. For å si det sånn, samme dag som jeg oppdaga denne skiva fikk jeg en særdeles god nyhet som jeg har venta lenge på. Men jeg tok ikke av, det var mye mer lettelse enn glede og jeg fortsatte med mitt. Så gikk jeg til køys og begynte å høre på denne plata her og gleden bare bobla over, endelig klarte jeg også å føle glede, og ikke bare lettelse over den gode nyheten.

Albumtittelen er jo et vittig pek mot AC/DC og "For Those About To Rock". Men dette er pop i sterkt grenseland til rock, jeg vil vel nærmest kalle det for poppunk, sjøl kaller de musikken sin for powerpop. Samma det, bare musikken fenger sier nå jeg!

Og slik åpnings- og tittellåten er, slik er egentlig hele plata med sine 14 låter, men uten at du går lei. Det garanterer jeg!


The Yum Yums løser ingen verdensproblemer, dette er pur underholdning, dette er enkle tekster om uoppnåelige jenter og gutta som drømmer om de. Når jeg hører på denne musikken er jeg på slutten av 70-tallet og ser for meg coveret på "Paralell Lines" med Blondie og deres "Eat To The Beat" fra 1979, sjølsagt med Debbie Harry i front. Jeg går rett og slett ned Memory Lane når jeg hører på denne musikken her og jeg er plutselig tilbake i midten av tenårene. Ta Bubblegum Baby f. eks., dette er bare så herlig enkelt, fengende og slagferdig på samme tid. Jeg er bare sjukt forelska i denne låten her og den går glatt inn på lista mi over Årets låter for i år:


Jeg må nevne koringa på dette albumet, den er bare så herlig og tankene går tilbake til ingen ringere enn The Beach Boys, de kunne glatt spilt inn en låt som ovennevnte Bubblegum Baby. Og så har vi Lie To Me da:


I den verden vi lever i nå så er musikk som dette viktigere enn noen gang. Ja, vi trenger musikk med budskap og klare meldinger, men vi trenger også musikk som bare får oss til å føle oss glad og oppløfta, som kan få oss til å glemme litt verdens harde realiteter for en stakket stund. Og hva er da vel bedre enn råfengende poppunk med helt enkle tekster med mye "baby", "love", "beautiful" osv. Alt til sin tid sier jeg bare, og av og til er det musikk som dette som må til for å gjøre livet bedre. Og det er så godt å høre at Morten Henriksen & co tar den oppgaven på alvor. For midt opp i alle klisjeene så hører jeg også at dette er musikalsk kvalitet, og at det er musikere som ikke går på akkord med egne kvalitetskrav til musikken sin. Her er She's Got Everything:


Det er nok ingen tilfeldighet at denne plata er kommet nå på sommeren, for dette er glad sommermusikk. Og da hører sjølsagt en låt med tittelen Summertime Pop med. Og jeg må igjen bemerke den herlige koringa:


Let's Worry About Tomorrow.....Tomorrow er en herlig tittel på en låt, og derfor er det naturlig at jeg tar den som siste smakebit fra dette strålende albumet:


Alle låtene er i 2-3 minutters segmentet, slik lettfattelige poplåter skal være. The Yum Yums er tro mot dette og det får meg som MGP-fan til å ønske de til MGP 2021. Å få denne gjengen med en herlig fengende poppunklåt på MGP-scena neste år hadde bare vært helt rått. Og Morten Henriksen har tuska i faget før, han er en av opphavsmennene bak Charmeds MGP-vinner fra 2000, My Heart Goes Boom.

Men nå er det my heart that goes boom over denne plata her! Takk Yum Yums for denne herlige humørpilla som godt kan komme til å bli soundtracket til 2020-sommeren for min del.

Karakter (var det noen tvil?!): 6.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar