Foto: NRK
Da er det semifinale 2, 16. mai som skal under lupen. Som vanlig er Norge med her, vi er vaksinert mot å trekke semifinale 1. Dette er faktisk vår 8. strake opptreden i semi 2. Jeg er heller ikke den eneste som mener at dette er den klart beste semifinalen kvalitetsmessig sett, og det skinner også igjennom på min rangering. Så da kör vi!
ARMENIA - Srbuk - Walking Out
Armenia stranda
i semien i fjor, men det tror jeg var fordi de kom med en traurig ballade mer
enn at det ble sunget på armensk. Hvorsomer, de er tilbake på engelsk i år, og
med en langt sterkere låt enn hva tilfellet var sist. Denne bør gå lett til
finalen da det er en aldeles utmerket poplåt der både vers og refreng er sterke
saker. Jeg legger vanligvis ikke så mye vekt på videoen, men den gjorde meg mer
obs på teksten, som handler om å gå ut av et nedbrytende forhold. Srbuk har et
vanvittig bra stemme og hun gir sangen det vokalmessige trøkket slik musikk må
ha. Blir ikke overraska om dette ender med Topp 10, sjøl om den er rett utenfor
hos meg.
Karakter: 4,5 (12)
IRLAND - Sarah McTernan - 22
Det gikk lenge
sterke rykter om at Niall Horan fra One Direction var den som skulle
representere Irland i år, men det endte opp med 25 år gamle Sarah McTernan med
sangen «22», der tittelen er husnummeret til en gammel flamme.
Dette er en fin
poplåt som kanskje kan forsvinne litt i årets Eurovision. Men jeg liker den
veldig godt, det er et refreng som sitter og det er rett og slett en trivelig
atmosfære over låten. En triviell låt, men det er ikke så mange av de i år,
derfor er den meget velkommen hos meg. Sarah har fått det litt håpløse startnr.
2 i den sterke semi 2, og skal ralistisk sett slite med å gå videre. Men kan
hende kan hun overraske som Ryan O’Shaughnessy gjorde ifjor. Det hadde i hvert
fall ikke vært meg imot.
Karakter: 4,5 (13)
MOLDOVA - Anna Odobescu - Stay
Moldova har
snudd helt om etter fjorårets livate bidrag med DoReDos. I år er det ballade
som gjelder og den berges av et godt refreng som sitter inne i hodet mitt.
Versene er dusinvareballade, men altså, refrenget løfter denne låten. Anna
Odobescu gjør dessuten en god jobb som vokalist. Om de går videre til finale er
muligens tvilsomt, men jeg ser ikke helt bort fra at det er Moldova som er «the
borderline qualifier» fra semifinale 2. altså den som karrer seg med som 10. og
siste låt.
Karakter: 3.
SVEITS - Luca Hänni - She Got Me
Jeg holdt på å
skrive «Dirty Dancing» i tittelen, for det gjentas en del. Og dette er en
dampende låt, i hvert fall når vi ser på videoen. Klarer Luca Hänni å få ut
bare noe av det på scena i Tel Aviv så blir det hett! Dette er også veldig bra
musikk, jeg liker rytmen og låten er smart bygd opp. Sveits har lenge slitt med
å komme til finalen da de ikke har så mange venner som stemmer på de uansett
hva. I fjor f. eks. hadde deres kule empowermentlåt ift. mobbing fortjent bedre
enn å strande i semien. I år håper jeg at juryer og folk som skal stemme ser at
dette er pop av god klasse, og at Luca Hänni også får opptre under finalen.
Karakter: 4,5 (15)
LATVIA - Carousel - That Night
Latvia stiller i
år med en nedpå og behagelig låt med en rytme som jeg virkelig liker. I et felt
med mange seige ballader er det godt å slappe av og roe ned til denne her. Jeg
registrerer at en del kritiserer den for å være vel repeterende. Jeg kan for så
vidt se det, men det gjør meg ikke noe. Det som gjør denne låten for meg er at
den er så behagelig og avslappende nedpå. Når det er sagt er det megett mulig at
det også vil bli dens bane i forhold til å komme seg videre, at mange bare vil
glemme den. Men uansett så omfavner jeg den oasen av neddempethet som denne
melodien er.
Karakter: 4,5 (14)
ROMANIA - Ester Peony - On A Sunday
Så har vi låten som ble tatt ut etter en av vinterenes mest omdiskuterte uttakinger. En jury på 6 personer, inkl. de to mest profilerte medarbeiderne fra fannettstedet Wiwibloggs telte 6/7, mens tlf. stemmene fra det rumenske folket telte kun 1/7, og da folkets stemmer skulle avsløres til slutt så var alt allerede avgjort. Da hjalp det ikke den 16-årige forhåndsfavoritten og publikumsyndlingen Laura Bretan, Romanias svar på Angelina Jordan at hun vant folket foran den andre favoritten Bella Santiago.
Hva får vi så
fra Ester Peony? Jo, en litt stakkato og spesiell måte å synge på. Det trekker
låten litt opp, samt at den musikalsk også skiller seg litt ut. Det er ikke noe
som tar meg noe spesielt, men noe er det her som gjør at dette ikke er så
gæærnt heller. Og når det verken er gæærnt eller noe som berører så blir det
helt middels.
Karakter: 3 (29)
DANMARK - Leonora - Love Is Forever
Danmark kommer
med en fengende og triviell gladlåt som det er lett for meg å bli glad i.
Den fanen bærer de i år sammen med San Marino og Spania, og tusen takk for
det! Denne sangen her gir meg fullt av positive følelser og er lett å nynne med
i. Låter som dette trengs i ESC midt opp i alt alvoret som mange andre kommer
med. Den tidligere kunstløperen Leonora bruker fire språk på å formidle
budskapet om at kjærligheten er for evig, og det er helt greit, for det er et
universelt budskap.som verden trenger å høre i ei tid der alt skal polariseres
og de en ikke er enig med skal demoniseres og idiotforklares.
Karakter: 5 (9)
SVERIGE - John Lundvik - Too Late For Love
John Lundvik
vant en skredseier i Sverige og det er lett å forstå hvorfor. Dette er en
mektig låt og Lundvik har med seg noen kordamer på scena som hever låten
betraktelig. Den er ikke helt ulik britenes låt, som Lundvik har vært med og
skrive og det er bare nyanseforskjeller ute og går her i forhold til hvor jeg
plasserer de. Han har også god utstråling på scena, og endelig føler jeg at
svenskene leverer noe som er ekte vare, og ikke bare kalkulert pop for å vinne.
Og når de gjør det så bra som her så er det ei pakke jeg liker.
Karakter: 5 (6)
Pænda er ikke
den første artisten fra land som ikke har æ,ø og å i alfabetet sitt som likevel
slenger en slik bokstav inn i artistnavnet, men litt spesielt er det likevel.
Når det gjelder sjølve låten så er det teksten som faktisk bærer den. Det er en
jegperson som sliter psykisk og som formidler til sin kjære at hun ser at han
vil elske henne, men at hun har grenser inni seg som setter sperrer for at hun
klarer å leve ut sin kjærlighet. En sterk og fin tekst. Men musikken som rammer
den inn blir dessverre for vár og stillestående, og vokalen blir en smule for
spinkel. Derfor mister jeg litt interessen, den gode teksten til tross.
Østerrike skal få slite med å skille seg såpass ut i denne semifinalen at de henger med til finalen. Tror
jeg.
Karakter: 2,5 (35)
KROTIA - Roko - The Dream
Her er vi igjen i balladeland, og dere som har inngående
kjennskap til min musikksmak vet at der skal det en del mer til for at jeg
trives enn i en del andre musikalske landskap. Sagt på en annen måte, jeg kan
like en ballade, men da må den gi meg noe ekstra. Og det gjør ikke Roko, jeg
trives definitivt ikke i hans selskap. For det første så er dette musikalsk
sett en heller medioker ballade. Når det i tillegg er den mest klissete teksten
i årets ESC, typ. «I dream of love, you dream of love» så blir det så uendelig
platt. Hadde Roko holdt seg 100% til eget språk så hadde vi i det minste blitt
spart for det. Og når han stiller med totalt malplasserte englevinger, da
melder jeg pass. Jeg regner med at Nanci Griffith og John Prine hadde vridd seg
i vemmelse hadde de sett dette, for de har gjort det med englevinger mye mer
kunstnerisk i videoen til deres vakre The Speed Of the Sound Of Loneliness.
Roko får det halve poenget som berger han fra blank 1-er fordi jeg hører at det
er et sangtalent her. Hadde han bare fått en mye bedre låt å jobbe med……
Karakter: 1,5 (39)
Dette er en låt som ligger bra an på ratinger og odds, og den har en del bra i seg,
men den skifter veldig og det er muligens med hensikt gitt tittelen. I noen
biter er dette en sterk låt som bærer bud om noe ennå mer, og så faller den
litt til jorda i refrenget, når hun synger at hun er en kameleon. Derfor blir
dette en 60-40 låt for meg, noe som betyr bitte litt over middels.
Karakter: 3,5 (26)
LITAUEN - Jurijus Veklenko - Run with the Lions
Litauen har den
mest omstendelige uttakinga av alle land. 49 låter var med og man hadde fire kvartfinaler og
to semifinaler før det var klart for finale. Jeg fant flere låter som jeg likte
godt der, bl. a. Šarūnas Mačiulis, en fyr som så ut som en trønderrocker og med
en artig låt som DDE fint kunne ha oversatt og framført på norsk. Vinneren
kom som en overraskelse på meg, men når det er sagt så er dette ei standard ballade, men med en OK rytme
og melodi. Det er langtfra den verste balladen i årets felt, men likevel en
helt gjennomsnittlig låt for meg, og jeg tror ikke Litauen klarer å følge opp
fjoråret da Ieva Zasimauskaitė sjarmerte mange med sin vakre og váre «When
We’re Old» og fikk en respektabel 12. plass.
Karakter: 3 (27)
RUSSLAND - Sergey Lazarev - Scream
Russland og
deres superstjerne Sergey Lazarev tørster etter revansje etter at de følte seg
nytt for seieren av Jamalas meget politisk lada 1944. Nå mener nå jeg at det
var Australia og Dami Im på 2. plass som ble mest snytt for en seier, men det
er en annen diskusjon. Dessuten stranda de for første gang i semifinalen ifjor, og med å sende Lazarev signaliserer Russland at det skal ikke skje igjen.
Det var store
forventninger til Lazarevs låt og både før og etter lanseringa har Russland
ligget på pallen på oddsen. Men jeg må si at jeg er skuffa. Ja, Lazarev synger
veldig godt, men dette er ei tvers igjennom kjedelig powerballade. Den gir meg
lite og derfor blir karakter og plassering deretter. Men med mange
vennligsinnede land i denne semifinalen så blir det finale på russerne.
Men jeg håper virkelig at denne ikke er med og kjemper om seieren i sluttfasen
av avstemninga den 18. mai.
Karakter: 2,5 (31)
NORGE - KEiiNO - Spirit in the Sky
Jeg har hvert år
plassert Norge der jeg føler vi hører hjemme ift. de andre låtene sjøl om jeg
alltid er en patriot og håper det går best mulig for vårt bidrag. I år er ikke
noe unntak: Jeg mener genuint at vi har en av de tre beste sangene i år, ferdig
pruta! Det er et herlig, fengende driv over låten som gjorde at jeg fra første
stund tenkte at her har vi en potensiell pallplassering. Vi har tre artister
som står fram på hver sin måte og som selger låten og teksten aldeles ypperlig.
Joiken bringer en ekstra dimensjon til den, så å ha med Fred Buljo er en
genistrek. Dessuten vil vi skille oss kraftig ut som en av de
virkelig få uptempolåtene i år.
Vi ligger ålreit
an på oddsen og vi bør gå greit til finale sjøl om vi er i den kvalitetsmessig
beste semifinalen der vi garantert vil få en overraskende ikke-kvalifisert
eller to. Til å begynne med hadde jeg en viss Rybakfølelse anno 2009. Er
kanskje ikke så 100% sikker på akkurat det lenger, men for å omskrive Jon
Herwig Carlsen: «Eurovision er Eurovision!»
Karakter: 6 (3)
NEDERLAND - Duncan Laurence - Arcade
Dette er låten som jeg har midt i haugen, med 20 bak seg og 20 foran seg. Og
jeg tråkker nok mange på tærne, for dette er den store oddsfavoritten akkurat
nå. Og favorittstemplet ble styrka etter en sterk framføring på det første Pre-Partyet i
Amsterdam der 28 av årets bidrag deltok. Og ja, dette er en av de bedre
balladene i år, en sang om sterk lengsel og jeg har stor respekt for alle som
føler seg berørt av denne sangen. Men for meg blir det vel melankolsk i forhold
til å se den som en vinner. Når det er sagt, det er mange kvaliteter her, det
er et sterkt kor og Duncan Laurence har en meget følsom og god stemme. Liveframføringene til nå tyder på at dette kommer til å gå bra på scena også når vi
kommer til Tel Aviv.
Dette kan godt
være årets vinner, og jeg unner egentlig Nederland en seier etter å ha venta i
44 år siden forrige gang og etter at de har gitt oss en rad med meget gode
låter de siste årene. Men som sagt, dosen melankoli blir vel stor etter min smak.
Karakter: 4 (21)
ALBANIA - Jonida Maliqi - Ktheju Tökes
Allerede 22. desember i fjor var Albanias bidrag klart da Jonida Maliqi
vant festivalen i Kenges, som er albansk populærmusikks store happening, som
San Remo er det i Italia. Og la det være
sagt med en gang, dette er en utrolig vakker melodi. Jeg hører at det er
albansk, at det er etnisk. Det er en melodi som treffer meg midt i hjertet.
Dette er vakkert, og det er framført med sjel og innlevelse om å vende tilbake
til fedrelandet og være med på å bygge det opp til et godt land å leve i. Dette
er så nydelig, og det er bare nyanser som skiller det fra toppkarakter. Jeg må
bare si, med fjorårets mektige Mall og Eugent Bushpepa friskt i minne, festivalen i
Kenges er virkelig et arnested for musikk av høy kvalitet!
Karakter: 5,5 (4)
ASERBAJDSJAN - Chingiz - Truth
Karakter: 5,5 (5)
Utifra dette er mine ønskelåter videre fra denne semifinalen: Norge, Albania, Aserbajdsjan, Sverige, Danmark, Armenia, Irland, Latvia, Sveits og Nederland.
Men jeg kan garantere at det ikke blir fasiten, for dette blir et bikkjeslagsmål. De jeg tipper går videre er nemlig: Aserbajdsjan, Russland, Malta, Norge, Albania, Sverige, Armenia, Nederland, Danmark og Sveits. De jeg tror ligger tynnest an er de to sistnevnte, Danmark og Sveits. De som kan knipe en finaleplass istedet for de er Nord-Makedonia og Romania eller Moldova. Litauen. Østerrike, Kroatia, Latvia og Irland (sjøl om jeg liker de to sistnevnte) tror jeg ikke har en sjanse. Sveits er veldig høyt oppe på oddsen og skårer høyt i fanmålinger. Men jeg er redd de er en fan-wank, altså en låt Eurovisionfansen flokker seg om, men som resten av Europa ikke deler begeistringa for og som derfor flopper. Estland i 2017 (Verona) er et typisk eksempel på det. Hadde det vært nesten hvilket som helst anna land enn Sveits som kom med She Got Me så hadde jeg sagt det var en klink finaleplass. Men Sveits har veldig få, om noen venner som stemmer på de samme hva, og det gjør meg en smule skeptisk på deres vegne. Når det er sagt, jeg håper jeg tar feil!
Når det gjelder Norge så er det enkelte som heller litt kaldt vann i blodet. Fannettstedet Wiwibloggs f. eks. ser på oss som en såkalt "borderline qualifier", altså en som kan vippe begge veier. Så vi skal ikke ta noe for gitt. Vi må huske på at det var bare én av de ti internasjonale juryene i vår finale som hadde Spirit in the Sky på topp. Og sceneshowet har forbedringspotensiale, noe det også jobbes hardt med i disse dager. Første prøven vår er f.k. tirsdag 7. mai, da vil vi få noen indikasjoner på hvordan KEiiNO vil framstå på scena ni dager senere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar