fredag 3. mai 2019

Eurovision Song Contest 2019 - Semifinale 2


Foto: NRK

Da er det semifinale 2, 16. mai som skal under lupen. Som vanlig er Norge med her, vi er vaksinert mot å trekke semifinale 1. Dette er faktisk vår 8. strake opptreden i semi 2. Jeg er heller ikke den eneste som mener at dette er den klart beste semifinalen kvalitetsmessig sett, og det skinner også igjennom på min rangering. Så da kör vi!

ARMENIA - Srbuk - Walking Out



Armenia stranda i semien i fjor, men det tror jeg var fordi de kom med en traurig ballade mer enn at det ble sunget på armensk. Hvorsomer, de er tilbake på engelsk i år, og med en langt sterkere låt enn hva tilfellet var sist. Denne bør gå lett til finalen da det er en aldeles utmerket poplåt der både vers og refreng er sterke saker. Jeg legger vanligvis ikke så mye vekt på videoen, men den gjorde meg mer obs på teksten, som handler om å gå ut av et nedbrytende forhold. Srbuk har et vanvittig bra stemme og hun gir sangen det vokalmessige trøkket slik musikk må ha. Blir ikke overraska om dette ender med Topp 10, sjøl om den er rett utenfor hos meg.

Karakter: 4,5 (12)

IRLAND - Sarah McTernan - 22


Det gikk lenge sterke rykter om at Niall Horan fra One Direction var den som skulle representere Irland i år, men det endte opp med 25 år gamle Sarah McTernan med sangen «22», der tittelen er husnummeret til en gammel flamme.
Dette er en fin poplåt som kanskje kan forsvinne litt i årets Eurovision. Men jeg liker den veldig godt, det er et refreng som sitter og det er rett og slett en trivelig atmosfære over låten. En triviell låt, men det er ikke så mange av de i år, derfor er den meget velkommen hos meg. Sarah har fått det litt håpløse startnr. 2 i den sterke semi 2, og skal ralistisk sett slite med å gå videre. Men kan hende kan hun overraske som Ryan O’Shaughnessy gjorde ifjor. Det hadde i hvert fall ikke vært meg imot.


Karakter: 4,5 (13)

MOLDOVA - Anna Odobescu - Stay


Moldova  har snudd helt om etter fjorårets livate bidrag med DoReDos. I år er det ballade som gjelder og den berges av et godt refreng som sitter inne i hodet mitt. Versene er dusinvareballade, men altså, refrenget løfter denne låten. Anna Odobescu gjør dessuten en god jobb som vokalist. Om de går videre til finale er muligens tvilsomt, men jeg ser ikke helt bort fra at det er Moldova som er «the borderline qualifier» fra semifinale 2. altså den som karrer seg med som 10. og siste låt.


Karakter: 3.

SVEITS - Luca Hänni - She Got Me


Jeg holdt på å skrive «Dirty Dancing» i tittelen, for det gjentas en del. Og dette er en dampende låt, i hvert fall når vi ser på videoen. Klarer Luca Hänni å få ut bare noe av det på scena i Tel Aviv så blir det hett! Dette er også veldig bra musikk, jeg liker rytmen og låten er smart bygd opp. Sveits har lenge slitt med å komme til finalen da de ikke har så mange venner som stemmer på de uansett hva. I fjor f. eks. hadde deres kule empowermentlåt ift. mobbing fortjent bedre enn å strande i semien. I år håper jeg at juryer og folk som skal stemme ser at dette er pop av god klasse, og at Luca Hänni også får opptre under finalen.

Karakter: 4,5 (15)

LATVIA - Carousel - That Night


Latvia stiller i år med en nedpå og behagelig låt med en rytme som jeg virkelig liker. I et felt med mange seige ballader er det godt å slappe av og roe ned til denne her. Jeg registrerer at en del kritiserer den for å være vel repeterende. Jeg kan for så vidt se det, men det gjør meg ikke noe. Det som gjør denne låten for meg er at den er så behagelig og avslappende nedpå. Når det er sagt er det megett mulig at det også vil bli dens bane i forhold til å komme seg videre, at mange bare vil glemme den. Men uansett så omfavner jeg den oasen av neddempethet som denne melodien er.


Karakter: 4,5 (14)

ROMANIA - Ester Peony - On A Sunday



Så har vi låten som ble tatt ut etter en av vinterenes mest omdiskuterte uttakinger. En jury på 6 personer, inkl. de to mest profilerte medarbeiderne fra fannettstedet Wiwibloggs telte 6/7, mens tlf. stemmene fra det rumenske folket telte kun 1/7, og da folkets stemmer skulle avsløres til slutt så var alt allerede avgjort. Da hjalp det ikke den 16-årige forhåndsfavoritten og publikumsyndlingen Laura Bretan, Romanias svar på Angelina Jordan at hun vant folket foran den andre favoritten Bella Santiago.

Hva får vi så fra Ester Peony? Jo, en litt stakkato og spesiell måte å synge på. Det trekker låten litt opp, samt at den musikalsk også skiller seg litt ut. Det er ikke noe som tar meg noe spesielt, men noe er det her som gjør at dette ikke er så gæærnt heller. Og når det verken er gæærnt eller noe som berører så blir det helt middels.


Karakter: 3 (29)


DANMARK - Leonora - Love Is Forever


Danmark kommer med en fengende og triviell gladlåt som det er lett for meg å bli glad i. Den fanen bærer de i år sammen med San Marino og Spania, og tusen takk for det! Denne sangen her gir meg fullt av positive følelser og er lett å nynne med i. Låter som dette trengs i ESC midt opp i alt alvoret som mange andre kommer med. Den tidligere kunstløperen Leonora bruker fire språk på å formidle budskapet om at kjærligheten er for evig, og det er helt greit, for det er et universelt budskap.som verden trenger å høre i ei tid der alt skal polariseres og de en ikke er enig med skal demoniseres og idiotforklares.

Karakter: 5 (9)

SVERIGE - John Lundvik - Too Late For Love


John Lundvik vant en skredseier i Sverige og det er lett å forstå hvorfor. Dette er en mektig låt og Lundvik har med seg noen kordamer på scena som hever låten betraktelig. Den er ikke helt ulik britenes låt, som Lundvik har vært med og skrive og det er bare nyanseforskjeller ute og går her i forhold til hvor jeg plasserer de. Han har også god utstråling på scena, og endelig føler jeg at svenskene leverer noe som er ekte vare, og ikke bare kalkulert pop for å vinne. Og når de gjør det så bra som her så er det ei pakke jeg liker.

Karakter: 5 (6)

ØSTERRIKE - Pænda - Limits



Pænda er ikke den første artisten fra land som ikke har æ,ø og å i alfabetet sitt som likevel slenger en slik bokstav inn i artistnavnet, men litt spesielt er det likevel. Når det gjelder sjølve låten så er det teksten som faktisk bærer den. Det er en jegperson som sliter psykisk og som formidler til sin kjære at hun ser at han vil elske henne, men at hun har grenser inni seg som setter sperrer for at hun klarer å leve ut sin kjærlighet. En sterk og fin tekst. Men musikken som rammer den inn blir dessverre for vár og stillestående, og vokalen blir en smule for spinkel. Derfor mister jeg litt interessen, den gode teksten til tross. Østerrike skal få slite med å skille seg såpass ut i denne semifinalen at de henger med til finalen. Tror jeg.

Karakter: 2,5 (35)

KROTIA - Roko - The Dream



Her er vi igjen i balladeland, og dere som har inngående kjennskap til min musikksmak vet at der skal det en del mer til for at jeg trives enn i en del andre musikalske landskap. Sagt på en annen måte, jeg kan like en ballade, men da må den gi meg noe ekstra. Og det gjør ikke Roko, jeg trives definitivt ikke i hans selskap. For det første så er dette musikalsk sett en heller medioker ballade. Når det i tillegg er den mest klissete teksten i årets ESC, typ. «I dream of love, you dream of love» så blir det så uendelig platt. Hadde Roko holdt seg 100% til eget språk så hadde vi i det minste blitt spart for det. Og når han stiller med totalt malplasserte englevinger, da melder jeg pass. Jeg regner med at Nanci Griffith og John Prine hadde vridd seg i vemmelse hadde de sett dette, for de har gjort det med englevinger mye mer kunstnerisk i videoen til deres vakre The Speed Of the Sound Of Loneliness. Roko får det halve poenget som berger han fra blank 1-er fordi jeg hører at det er et sangtalent her. Hadde han bare fått en mye bedre låt å jobbe med……

Karakter: 1,5 (39)

MALTA - Michela - Chameleon




Dette er en låt som ligger bra an på ratinger og odds, og den har en del bra i seg, men den skifter veldig og det er muligens med hensikt gitt tittelen. I noen biter er dette en sterk låt som bærer bud om noe ennå mer, og så faller den litt til jorda i refrenget, når hun synger at hun er en kameleon. Derfor blir dette en 60-40 låt for meg, noe som betyr bitte litt over middels.


Karakter: 3,5 (26)

LITAUEN - Jurijus Veklenko - Run with the Lions


Litauen har den mest omstendelige uttakinga av alle land. 49 låter var med og man hadde fire kvartfinaler og to semifinaler før det var klart for finale. Jeg fant flere låter som jeg likte godt der, bl. a. Šarūnas Mačiulis, en fyr som så ut som en trønderrocker og med en artig låt som DDE fint kunne ha oversatt og framført på norsk. Vinneren kom som en overraskelse på meg, men når det er sagt så er dette ei standard ballade, men med en OK rytme og melodi. Det er langtfra den verste balladen i årets felt, men likevel en helt gjennomsnittlig låt for meg, og jeg tror ikke Litauen klarer å følge opp fjoråret da Ieva Zasimauskaitė sjarmerte mange med sin vakre og váre «When We’re Old» og fikk en respektabel 12. plass.


Karakter: 3 (27)

RUSSLAND - Sergey Lazarev - Scream


Russland og deres superstjerne Sergey Lazarev tørster etter revansje etter at de følte seg nytt for seieren av Jamalas meget politisk lada 1944. Nå mener nå jeg at det var Australia og Dami Im på 2. plass som ble mest snytt for en seier, men det er en annen diskusjon. Dessuten stranda de for første gang i semifinalen ifjor, og med å sende Lazarev signaliserer Russland at det skal ikke skje igjen.

Det var store forventninger til Lazarevs låt og både før og etter lanseringa har Russland ligget på pallen på oddsen. Men jeg må si at jeg er skuffa. Ja, Lazarev synger veldig godt, men dette er ei tvers igjennom kjedelig powerballade. Den gir meg lite og derfor blir karakter og plassering deretter. Men med mange vennligsinnede land i denne semifinalen så blir det finale på russerne. Men jeg håper virkelig at denne ikke er med og kjemper om seieren i sluttfasen av avstemninga den 18. mai.


Karakter: 2,5 (31)

NORGE - KEiiNO - Spirit in the Sky


Jeg har hvert år plassert Norge der jeg føler vi hører hjemme ift. de andre låtene sjøl om jeg alltid er en patriot og håper det går best mulig for vårt bidrag. I år er ikke noe unntak: Jeg mener genuint at vi har en av de tre beste sangene i år, ferdig pruta! Det er et herlig, fengende driv over låten som gjorde at jeg fra første stund tenkte at her har vi en potensiell pallplassering. Vi har tre artister som står fram på hver sin måte og som selger låten og teksten aldeles ypperlig. Joiken bringer en ekstra dimensjon til den, så å ha med Fred Buljo er en genistrek. Dessuten vil vi skille oss kraftig ut som en av de virkelig få uptempolåtene i år.

Vi ligger ålreit an på oddsen og vi bør gå greit til finale sjøl om vi er i den kvalitetsmessig beste semifinalen der vi garantert vil få en overraskende ikke-kvalifisert eller to. Til å begynne med hadde jeg en viss Rybakfølelse anno 2009. Er kanskje ikke så 100% sikker på akkurat det lenger, men for å omskrive Jon Herwig Carlsen: «Eurovision er Eurovision!» 

Karakter: 6 (3)

NEDERLAND - Duncan Laurence - Arcade


Dette er låten som jeg har midt i haugen, med 20 bak seg og 20 foran seg. Og jeg tråkker nok mange på tærne, for dette er den store oddsfavoritten akkurat nå. Og favorittstemplet ble styrka etter en sterk framføring på det første Pre-Partyet i Amsterdam der 28 av årets bidrag deltok. Og ja, dette er en av de bedre balladene i år, en sang om sterk lengsel og jeg har stor respekt for alle som føler seg berørt av denne sangen. Men for meg blir det vel melankolsk i forhold til å se den som en vinner. Når det er sagt, det er mange kvaliteter her, det er et sterkt kor og Duncan Laurence har en meget følsom og god stemme. Liveframføringene til nå tyder på at dette kommer til å gå bra på scena også når vi kommer til Tel Aviv.

Dette kan godt være årets vinner, og jeg unner egentlig Nederland en seier etter å ha venta i 44 år siden forrige gang og etter at de har gitt oss en rad med meget gode låter de siste årene. Men som sagt, dosen melankoli blir vel stor etter min smak.


Karakter: 4 (21)

ALBANIA - Jonida Maliqi - Ktheju Tökes




Allerede 22. desember i fjor var Albanias bidrag klart da Jonida Maliqi vant festivalen i Kenges, som er albansk populærmusikks store happening, som San Remo er det i Italia.  Og la det være sagt med en gang, dette er en utrolig vakker melodi. Jeg hører at det er albansk, at det er etnisk. Det er en melodi som treffer meg midt i hjertet. Dette er vakkert, og det er framført med sjel og innlevelse om å vende tilbake til fedrelandet og være med på å bygge det opp til et godt land å leve i. Dette er så nydelig, og det er bare nyanser som skiller det fra toppkarakter. Jeg må bare si, med fjorårets mektige Mall og Eugent Bushpepa friskt i minne, festivalen i Kenges er virkelig et arnested for musikk av høy kvalitet!

Karakter: 5,5 (4)

ASERBAJDSJAN - Chingiz - Truth


Aserbajdsjan tryna i semifinalen for første gang i fjor, og det skal ikke ha gjentas i år har de tydeligvis bestemt seg for. Som vanlig outsourcer de låtskrivinga og Bulgarias svar på Thomas G:son, Borsialv Milanov har hatt hovedansvaret for å snekre sammen låten. Og det er blitt en aldeles lekker poplåt som også har et visst etnisk preg. Dette er veldig fengende, og det er en låt jeg blir dratt inn i, enten jeg vil eller ikke. I mine ører er dette en potensiell vinner, og jeg er rimelig sikker på at det blir ei plassering aserbajdsjanerne sier seg fornøyd med i år.

Karakter: 5,5 (5)

Utifra dette er mine ønskelåter videre fra denne semifinalen: Norge, Albania, Aserbajdsjan, Sverige, Danmark, Armenia, Irland, Latvia, Sveits og Nederland. 

Men jeg kan garantere at det ikke blir fasiten, for dette blir et bikkjeslagsmål. De jeg tipper går videre er nemlig: Aserbajdsjan, Russland, Malta, Norge, Albania, Sverige, Armenia, Nederland, Danmark og Sveits. De jeg tror ligger tynnest an er de to sistnevnte, Danmark og Sveits. De som kan knipe en finaleplass istedet for de er Nord-Makedonia og Romania eller Moldova. Litauen. Østerrike, Kroatia, Latvia og Irland (sjøl om jeg liker de to sistnevnte) tror jeg ikke har en sjanse. Sveits er veldig høyt oppe på oddsen og skårer høyt i fanmålinger. Men jeg er redd de er en fan-wank, altså en låt Eurovisionfansen flokker seg om, men som resten av Europa ikke deler begeistringa for og som derfor flopper. Estland i 2017 (Verona) er et typisk eksempel på det. Hadde det vært nesten hvilket som helst anna land enn Sveits som kom med She Got Me så hadde jeg sagt det var en klink finaleplass. Men Sveits har veldig få, om noen venner som stemmer på de samme hva, og det gjør meg en smule skeptisk på deres vegne. Når det er sagt, jeg håper jeg tar feil!

Når det gjelder Norge så er det enkelte som heller litt kaldt vann i blodet. Fannettstedet Wiwibloggs f. eks. ser på oss som en såkalt "borderline qualifier", altså en som kan vippe begge veier. Så vi skal ikke ta noe for gitt. Vi må huske på at det var bare én av de ti internasjonale juryene i vår finale som hadde Spirit in the Sky på topp. Og sceneshowet har forbedringspotensiale, noe det også jobbes hardt med i disse dager. Første prøven vår er f.k. tirsdag 7. mai, da vil vi få noen indikasjoner på hvordan KEiiNO vil framstå på scena ni dager senere.





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar