Foto: Fra Hataris Facebookside.
Da har vi kommet inn i mai, den store måneden for oss Eurovisionentusiaster. Det er nå det skjer, om få dager braker det løs i Tel Aviv med de første prøvene. Så har vi semifinale 1 tirsdag 14. mai, semifinale 2 (med Norge) torsdag 16. mai og den store finalen lørdag 18. mai. Jeg har nå telt ned min rangering på min Facebookside, og når jeg nå skal ta for meg de to semifinalene og de seks forhåndskvalifiserte i tre innlegg er det stort sett det jeg skrev der, med noen små justeringer, som dere vil finne her. Så for å oversette folka i fannettstedet Wiwibloggs: "La oss gjøre dette!"
For ordens skyld så omtaler jeg sangene i den rekkefølgen de skal opptre. Og bak karakteren er plasseringa jeg har gitt låten i min rangering.
KYPROS - Tamta - Replay
Kypros satser på
samme medisin som ga de stor suksess og 2. plass i fjor, så sånn sett er jo
sangtittelen en innertier! Tamta er opprinnelig fra Georgia, men har de siste
årene hatt stor suksess i Hellas og hun er da også en kvalitetsartist. Musikken
er også mye av det samme som i fjor, men jeg savner foreløpig litt av det
bokstavelig talt fyrverkeriet som Eleni Foureira ga oss med Fuego. Det kan
sjølsagt komme på scena i Tel Aviv og det er også de samme folka som er hyra
inn for å lage et best mulig sceneshow.
Men foreløpig er
det låten som foreligger og for meg er det en litt blekere kopi av Fuego. Men
bevares, jeg hører at dette er kvalitet og at det er folk som kan det de holder
på med, artisten inkludert. Så sjøl om det ikke 100% er i min gate hva musikksmak
angår så er dette ei pakke som det oser kvalitet av og som igjen kan nå høyt.
Kypros gambler for så vidt med å kjøre samme lest som i fjor, men det trenger
ikke ende opp så ille likevel.
Karakter: 4 (22)
MONTENEGRO - D-mol - Heaven
Dette er en låt
som fikk mye tyn på grunnlag av framførelsen i den nasjonale finalen og den har
ligget blant de svakeste på oddsen lenge. Men det ser ut til at montenegrinerne
har tatt til seg kritikken og den versjonen som nå foreligger er flere hakk
bedre. Vokalprestasjonene til de seks unge sangerne er mye bedre og celloen,
eller hva det nå er, som de har fått inn løfter også låten flere hakk. Nå gjelder
det bare at de får ut denne forbedringa også på scena, da må vokalene sitte
like bra som i denne videoen. For slik låten framstår nå så er det en
lyttervennlig poplåt med god rytme.
Karakter: 4 (24)
FINLAND - Darude feat. Sebastian Rejman - Look Away
Finland har
børsta støvet av en av sine fordums musikkhelter, DJ-en Darude (Ville Virtanen)
som hadde en megahit med «Sandstorm» for 20 år siden. Han slapp i vinter tre
låter med Sebastian Rejman som vokalist, og det finske folket fikk i oppdrag å
velge en av de til ESC. De gikk for «Look Away» med en tekst i tiden, om det
ikke å lukke øynene for utfordringene klimakrisen gir vår klode. Musikalsk er
det fengende nok og akkurat tittelhooket sitter spikra i hodet mitt. Det som er
litt komisk er at det så og si er kliss lik refrenget i introlåten til
Netflixserien «A series of unfortunate events», en låt som også heter «Look
Away». Sjøl om låten er fengende så er det kanskje en fare for at den ikke
stikker seg nok ut, og at den derfor er i faresonen for å ryke ut i semi 1.
Karakter: 4 (23)
POLEN - Tulia - Fire of Love (Pali Sie)
Hva skal man si?
Det er faktisk en melodi her som slett ikke er verst og som normalt sett hadde
bragt denne en del høyere opp på lista. Men så er det denne skrikende vokalen
fra de fire unge damene i Tulia. Det ødelegger hele låten for meg og da hjelper det ikke at dette er en egen østeuropeisk sangteknikk som er mye brukt. Det er fullt
av nasjonalromantikk i videoen, og å vise litt av egen kultur på den måten er
sjelden feil. Men altså, vokalen gjør at denne låten kræsjer for meg.
Karakter: 2 (37)
SLOVENIA - Zala Kralj og Gašper Šantl - Sebi
Her er vi inne på
min topphalvdel, og dette er en uvanlig sang, dette er noe jeg aldri
jeg har hørt før. Introvert snakkesynging, men det er et eller anna betagende
ved det. Til å begynne med var dette en låt jeg bare syntes var rar, men etter
hvert er dette blitt en sjarmerende, stillferdig sak. De som har greie på det
kaller det for en ballade, jeg skal ikke protestere på det sjøl om det ikke er
helt slik jeg forestiller meg ballader. Uansett så er det friskt av Slovenia å
satse på denne sangen, og den bør ha alle muligheter til å gå videre fra
semifinale 1. Tittelen på norsk er «Til Deg Selv» og litt av budskapet er at en
skal være tro mot seg sjøl, slik jeg forstår den engelske oversettelsen.
Karakter: 4 (20)
TSJEKKIA - Lake Malawi - Friend of a Friend
Indiepopbandet
Lake Malawi skal følge opp Tsjekkias beste plassering noensinne i fjor (6.
plass) og de prøver på det med en rimelig klein tekst om en som sier til
kjæresten sin at en gammel flamme har flytta inn i naboleiligheta og at han
hører lyder som minner om når de har sex. Og han bedyrer at naboen er bare en
venn av en venn av en venn. Det er liksom ikke noe du sier til kjæresten din……
Musikken er
lettfordøyelig pop men med et catchy refreng som (dessverre) sitter som lim i
hjernen min. «Friend of a friend of a friend of a friend» rett og slett
forfølger meg og peker nese til meg, Så de får et halvt poeng ekstra for tross
alt å ha laga et refreng som sitter, sjøl om det er aldri så plagsomt. Håper
virkelig ikke denne karrer seg til finalen, såpass ærlig må jeg få lov til å
være…..
Karakter: 2,5 (33)
UNGARN - Joci Pápai - Az én apám
Joci Pápai tok
Ungarn til finale for to år siden med Origo og er tilbake igjen i år. Og som
i fjor er det en far inne i bildet når det gjelder det ungarske bidraget. I
fjor var det sorgen og desperasjonen etter en fars død som var temaet i AWS’
metalmesterverk «Viszlát Nyár». I år er det den gode relasjonen mellom far og
sønn som står i sentrum. Dette er en hyllest til en far som har vært og er en
trygg havn for sønnen. Og jeg synes dette er bra. For meg er dette en mer
umiddelbar låt enn «Origo» var. Jeg liker rytmen i sangen og jeg liker hvordan
den er oppbygd. Pápai formidler teksten med inderlighet og innlevelse, og jeg
liker også plystrepartiet. I det hele tatt ei bra pakke dette, og fra
semifinale 1 bør dette være en bankers finale for Ungarn.
Karakter: 4 (19)
HVITERUSSLAND - Zena - Like It
I et land der
man for all del ikke må la folket komme til orde med hva de mener var det en
fagjury på 7 som hadde all makt i den nasjonale finalen. Og de følte tydeligvis
et tungt ansvar for at den lettbeinte tenåringspopen må bli hørt i ESC. 16 år
gamle Zena, med en fortid som deltaker i Junior ESC fikk toppskåre av seks av
de sju og vant lett med denne låten som glir enkelt inn og enkelt ut. Den er
småfengende, men jeg får aldri tak på hva det er Zena vil formidle at hun
liker. Hviterusserne skal få slite med å gå videre med denne, sjøl om de er i
semifinale 1 som i år regnes som den enkleste å ta seg til finale fra.
Karakter: 3 (28)
SERBIA - Nevena Bozovic - Kruna
Så er vi
skikkelig over i balladeland igjen, og der er det folksomt i år. Såpass at en
trygt kan si at de fleste av de slår hverandre i hjel. Så også med denne her.
Ja, den blir framført med styrke og den blir framført med lidenskap. Likevel
tar den meg ikke, for jeg har hørt denne ørten hundre ganger før. Serbia skal
være glad de er i semifinale 1, da har de en liten sjanse til å komme seg
videre. Men er den i finalen vil den drukne og bli fort glemt. Et pluss at artisten Nevena Bozovic, som var del av en jentetrio som representerte Serbia i 2013 uten å komme til finale, har skrevet låten sjøl.
Karakter: 2,5 (32)
BELGIA - Eliot - Wake Up
Etter noen gode år stranda Belgia i semien i fjor og den som har fått oppgaven med å rette opp det er unge Eliot med en mørk, litt mystisk låt. Det har vært mange spekulasjoner om hva teksten dreier seg om. Men tittelen, sammen med tekstlinja «Don’t want your lies, I need truth» får meg på tanken om at det er en støtte til barn og ungdom som skulker skolen for klimaet. Det er jo en kampanje som har slått spesielt godt an i Belgia, og etter hva jeg har hørt så er det også det sangen handler om.
Musikalsk er
dette altså mørke saker, men det er en rytme her som jeg synes er meget bra. Og
Eliot synger med en intensitet og et alvor som jeg liker. Dette er nok ikke
årets vinnerlåt, men jeg blir overraska hvis ikke Eliot tar Belgia til finale
med denne.
Karakter: 4 (18)
GEORGIA - Oto Nemzadze - Sul Tsin Iare (Keep On Going)
Dette må jeg innrømme er noe av det verste jeg
har hørt i ESC-sammenheng på noen år. Oto skal ha for at han gir alt han har og
for å synge på eget språk. Men i mine ører blir det bare brøling, og musikken
er bare kjedelig. Og jeg kan konstatere at min musikksmak er en smule
forskjellig fra hun kledd i gullfarger i
denne videoen…….
Karakter: 1 (41)
AUSTRALIA - Kate Miller-Heidke - Zero Gravity
Jeg har vært
begeistra for Australias inntreden i ESC. De har gitt konkurransen ny giv med
sin store entusiasme, og med et unntak for to år siden har de kommet med låter
som jeg har likt meget godt. Men så i år når de for første gang arrangerer
nasjonal finale, og det med mange gode bidrag, så velger de en låt som i mine
ører verken er fugl eller fisk. Jeg får ikke tak på verken musikken eller
teksten. Det er popopera tydelig inspirert av Estland i fjor, og det mest
fascinerende er egentlig det jeg oppfatter som ei heks som slenger rundt og
rundt bak Kate Miller-Heidke. Teksten blir også forvirrende, jeg får nesten
følelsen av at det er enkeltsetninger som er lagt etter hverandre. På den annen
side skjønner jeg jo på avslutninga der «Nothing’s holding me down» gjentas
flere ganger at det er ment som en oppbyggelig tekst.
Jeg hører at publikum i salen er høylytt begeistra, men som sagt, jeg får
ikke tak på den. Så alt i alt
blir dette veldig rotete for meg.
Karakter: 2 (38)
ISLAND - Hatari - Hatrið Mun Sigra
Når jeg først
hørte igjennom låtene som skulle være med på den islandske uttakinga så trodde
jeg ikke hva jeg hørte når jeg fikk denne på øret. Jeg skjønte tvert at dette
er noe helt, helt spesielt, noe vi aldri har sett eller hørt i Eurovision før.
Ikke har vi sett et BDSM-inspirert sceneshow og industriell techno med islett
av metal har aldri blitt framført i Eurovision før.
Musikalsk er det
en eggende beat som virkelig tar meg. Vokalmessig er det et møte mellom
Skjønnheten og Udyret som får meg til å tenke på et av mine favorittband, det
nederlandske symfometalbandet Epica der Mark Jansens growling blir møtt med
Simone Simons vakre sopran. Her er det Mattias Haraldssons growling som åpner
låten før den blir møtt med Klemens Hannigans’ lyse falsett. Og tekstmessig er
dette det klassiske onde mot det gode. Det er advarselen fra framtida om hva
som vil skje med Europa hvis hatet og hetsen som nå flommer over får fotfeste
og vinner. Det er et uvanlig sterkt budskap.
Opprinnelig var
dette min nr. 3, bak Tyskland og Norge. Men så skjedde det noe som gjorde at
teksten ble fryktelig aktuell for meg. Jeg har to voksne barn som er
funksjonshemma. For noen uker siden ble en god venn til en av de utsatt for
grov trakassering og hat på høylys dag i Oslo. En mann skrek til han at han og
alle funksjonshemma burde dø og han spytta på han. Det fikk øynene opp på meg,
det finnes altså voksne folk i vårt land som mener at to av mine barn og deres
likesinnede ikke har livets rett. Det fikk meg til å skjønne viktigheten av
Hataris budskap i «Hatrið Mun Sigra». Det er et hat der ute mot
funksjonshemmede, skeive, innvandrere, flyktninger, muslimer, jøder,
samfunnsdebattanter, og da spesielt de kvinnelige. Et hat som vokser over hele
Europa og vi vet hva det hatet førte til i forrige århundre: 2. verdenskrig og
Holocaust og folkemordene på Balkan på 90-tallet.
Det er det Hatari advarer mot, og når de gjør det til musikk og rytme og
vokalframføringer som virkelig tar meg, da blir dette min vinner av Eurovision
2019.
Karakter:
6 (1)
ESTLAND - Victor Crone - Storm
Svenske Victor
Crone tok esterne med storm i den nasjonale finalen. Han var nemlig et stykke
ned på lista etter at fagjuryen hadde sagt sitt, men folket visste hva de ville
ha og sendte Victor til topps og til Tel Aviv. Og jeg hører at dette er
svenskt, for å si det sånn, denne låten hadde glidd fint inn i
Melodifestivalen. Samtidig så er det Estlands kanskje mest anerkjente låtskriver, Stig Rästa som er hovedmannen bak låten. Han traff Crone på et låtskriververksted, og de fant tonen.
Det er i og for seg en ufarlig og lettfattelig poplåt, men
det er likevel et bra stykke pophåndverk. Det er et hook som sitter, Crone har
sjarm og leverer godt på scena. Men sjøl om Estland er i semi 1 som regnes som
den svakeste så ble det nok bannet litt i Tallinn da rekkefølgen ble
offentliggjort og de fikk se at Crone skal på rett etter Australia og Island og
rett før Portugal. Å være klint inn mellom tre av de mest spesielle låtene i
årets ESC er ingen ønskesituasjon, og det blir nok litt estisk og svensk
neglebiting før et evt. avansement er klart.
Karakter: 4 (17)
PORTUGAL - Conan Osisris - Telemóveis
Portugal skal ha for at de er originale og for at de kjører
helt sin egen greie. Det ga de seier for to år siden og sisteplass i fjor. Og
de kjører på igjen og jeg registrerer at mange elsker denne låten her. Men for
meg blir det bare for sært. Musikken opplever jeg som rotete og den gir meg
absolutt ingenting. Teksten skal visstnok handle om å gjøre seg uavhengig av
mobilen for gjennom det å oppnå kontakt med nære og kjære som er døde. Eller
noe sånt. Problemet er bare at uansett hvor god teksten og budskapet hadde vært
så hadde det ikke grepet meg fordi musikken blir for sær og uforståelig for
meg. Jeg har respekt og forståelse for at flere synes dette er ekte og nært,
men i mine ører er dette bare kaos.
Sist jeg hadde Portugal nest sist vant de, da var det litt
greit likevel siden de var det landet som hadde vært med lengst uten å vinne. I
år håper jeg virkelig ikke at dette er vinneren. For da kan ESC utvikle seg til
å bli et arrangement for spesielt interesserte.
Karakter: 1,5 (40)
HELLAS - Katerine Duska - Better Love
Katerine Duska
er opprinnelig fra Canada, men har bodd en del år i Hellas og blitt stor
stjerne. Det var derfor ikke så rart at den greske kringkasteren henvendte seg
til henne for å finne artist til årets ESC. Og med en artist med en særegen
stemme er dette blitt en mektig låt. Det er noe storslått over den med ei
dramatisk oppbygging med Duskas som sagt spesielle stemme og et kor som
virkelig tar meg. Dette er ei pakke som jeg kjøper tvert og fra semifinale 1
bør det være grei skuring for Hellas å gå til finale i år. Og der bør det også
etter alle solemerker bli ei bra plassering.
Karakter: 5 (7)
SAN MARINO - Serhat - Say Na Na Na
Serhat er
tilbake i ESC-manesjen! Den tyrkiske tannlegen klarte ikke å føre San Marino til finale for
tre år siden, men prøver igjen i år. Med sine 54 år er han eldst av artistene (min sønn er født på 25-årsdagen hans!),
og det han stiller med er det jeg vil kalle en triviell gladlåt. Ja, jeg blir i
meget godt humør av denne saken her, og i år hvor vi har så mange traurige og
seige ballader så trenger vi de få festlåtene vi kan få. Serhat byr opp, og
dette blir jeg med på. Og jeg har Serhat mistenkt for å være en skapskøytefan,
for de karakteristiske henda-på-ryggen bevegelsene i videoen får meg til å
tenke på Bislett og de 4 S-enes herjinger på 70-tallet! Så ja, jeg lar meg
glatt kjøpe av en så herlig, fengende låt som dette. Og når Serhat skal sist ut
i den svakere semifinale 1 så har jeg trua på at San Marino kommer seg til sin
2. finale i historien, sjøl om juryene nok ikke kommer i hallelujastemning av
dette her.
Karakter: 5 (10)
Sånn, det var de 17 låtene som skal i aksjon 14. mai. Som dere kan se så er det en kontrastfylt semifinale, med både min vinner og mine to desiderte jumboer. Og mellom der mye midt-på-treet. De to semifinalene satt opp mot hverandre vinner 2-eren lett i mine ører.
Oppsummert så er det disse låtene jeg utifra min rangering ser går til finalen: Island, Hellas, San Marino, Estland, Belgia, Ungarn, Slovenia, Kypros, Finland og Montenegro.
Men skal jeg tippe og la personlig smak ligge så tror jeg disse blir å finne i finalen: Island, Hellas, San Marino, Belgia, Ungarn, Slovenia, Kypros, Polen, Australia, Portugal. Tsjekkia, Serbia og Estland som utfordrerne og de som da er i faresonen er San Marino, Polen og Slovenia. Finland, Montenegro, Georgia og Hviterussland er jeg rimelig sikker på ikke klarer det, sjøl om jeg altså har de to førstnevnte på min topp 10.
Men vi kan ikke omtale semifinale 1 uten å ta med låten den ukrainske kringkasteren snøyt oss for, og som fort kunne blitt årets vinner. Men de hadde en skandaløs nasjonal finale der alle deltakerne måtte stå skolerett for juryen leda av en særs ufin Jamala (vinner i 2016) og erklære hvor gode ukrainere de var. Maruv vant altså, men med stor tilhengerskare i Russland og tilknytta et russisk plateselskap fikk hun seg forelagt en slavekontrakt som ribba henne for all kunstnerisk frihet og hun takka nei. I solidaritet med henne gjorde nr. 2 og 3 i finalen det samme og da trakk Ukraina seg. Likeså greit, når de ikke kan gi sine artister den kunstneriske friheten som de andre deltakerne tar som en selvfølge. Og trist for hele Eurovision, som gikk glipp av et bidrag som hadde fått opp temperaturen på scena og som meget mulig hadde kjempa om seieren. Døm sjøl :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar