tirsdag 26. mars 2019

The Ponderosa Aces - No Particular Way


Det er stor sannsynlighet for at det er den legendariske TV-serien "Bonanza" som har inspirert Mike Maddux & co. til å kalle sitt LA-baserte honkytonk/outlawband for The Ponderosa Aces, men uansett så er det musikken som er viktigst og jeg liker det aller meste av det jeg hører her på deres 2. fullengder. Debuten skjedde forøvrig i 2016 med "Honky Tonkin My Life Away". Musikken varierer mellom rotekte honkytonk og mer midtempo klassisk country. Det er en fordel med den variasjonen kjenner jeg, for bare uptempo honkytonklåter blir litt hesblesende. Derfor er det bra at de blander litt for å holde nerven og på interessen hos meg som lytter.

De tre første låtene er ren honkytonk og starten med If You Think I've Got a Drinkin' Problem er solide saker i mine ører:


Både på denne og mest av alt på neste spor Gotta Keep Truckin' merker jeg at Muddox & co. er godt inspirert av The Man in Black, Johnny Cash. Ikke noe galt i det, og både Cash og hans Tennessee Two hadde nok nikka gjenkjennende til den låten.

Come Around var første singel fra skiva og en låt bandet også laga en video til:


Alle disse er gode låter, men jeg merker at jeg blir fornøyd når Simpler Life kommer som en mer midtempo klassisk countrylåt. Dette synes jeg er et av albumets store høydepunkter, en klassisk låt som har alt det en god countrysang skal ha:


Foruten Mike Maddux på gitar og vokal består The Ponderosa Aces av Art Rodriguez på trommer, Jonny Bottoms på bass og vokal, Alex "Hoss" Griggs på lead gitar og vokal og Steve Meister på pedal steel. De framstår som en samspilt enhet og det er stort sett hverdagslivets utfordringer i smått og stort som er temaet i tekstene som på The Landlord's Comin' som er en litt panikkrapport over det å få utleier på besøk når en ligger etter med husleia og ikke har klipt plena på en måned......

Fiery Skies er også en solid midtempolåt:


Til slutt tar jeg det med det spenstige avslutningssporet Blown My Chances, her live fra august- 16:


 Jeg synes spesielt siste halvdel av skiva er meget bra med fengende og sterke låter som Moonshine From a Still, Last Cigarette og heftige Raising Hell in Honky Tonks. Alt i alt blir dette et solid album fra The Ponderosa Aces og de er et nytt bevis på at det er så utrolig mye bra musikk som finnes under radaren til mainstream countryen. Ekte, jordnære saker av artister som har stor kjærlighet til sjangeren og som har vel så god formidlingsevne som de store stjerne.

Karakter: 5.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar