torsdag 14. februar 2019

Flatland Cavalry - Homeland Insecurity


Flatland Cavalry er et band som har sitt opphav i Lubbock, Texas og som spiller fengende country der fela har en viktig plass, samt at det også gis plass til litt elgitar. Bandet er ute med sitt 2. album, debuten Humble Folks kom i 2016.

Dette er et ungt band, de er i midten av 20-årene, og har hatt bandet som sin hovedbeskjeftigelse etter at de gikk ut av college. Cleto Cordero er frontmann, låtskriver, gitarist og vokalist og han har med seg Reid Dillon på elgitar, Jonathan Saenz på bass, Jason Albers på perkusjon og det nyeste tilskuddet, Wesley Hall på fele.

Jeg synes dette er blitt et godt og helhetlig album der Cordero & co får vist at dette er et band det bor mye bra musikk i. Honeywine er et veldig godt eksempel på nettopp det, for her får både gitarist Dillon og felespiller Hall vise hva de kan:


Old School har et ørlite enklere lydbilde, her går bandet både i tekst og musikk tilbake til røttene, Cordero forteller om hvilken musikk han vokste opp med og som inspirerte han:


En sang jeg er blitt skikkelig glad i er Other Side of Lonesome. Her har Cordero et litt anna toneleie i stemma si, og det fungerer meget bra i en vakker melodi og med en oppløftende tekst:


Jeg er blitt glad i denne skiva fordi det her er et band som spiller country etter mitt hjerte. De tar vare på tradisjonene innen sjangeren samtidig som de klarer å gi det et moderne lydbilde. Cleto Cordero skal også ha ros for fine tekster. Her er lite klisjeer og han forteller gode historier, enten det er oppløftende tematikk eller det motsatte. Bandet er samspilte og spillegleden når fram til meg som lytter. Jeg kan levende forestille meg at det er liv og god stemning når Flatland Cavalry er ute og spiller.

Living By Moonlight er en annen perle:


Pretty Women går i en roligere takt og viser at bandet varierer sitt musikalske uttrykk, da denne låten har en liten smak av blues. "Some pretty women are just really sad little girls" konstaterer en Cordero som ser at for mange er et vakkert ytre et skalkeskjul for mange skjeletter i skapet.


Det er 11 skikkelig fine låter på denne skiva. Det er musikk som setter meg i godt humør, og det er en glede å høre et ungt band spille så bra country med et moderne lydbilde. Dette er et band jeg gleder meg til å høre mer fra framover!

Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar