torsdag 13. desember 2018

Farmer Boys - Born Again


En skulle tro at når en kaller bandet sitt for Farmer Boys så er en et rotekte countryband fra Texas. Spesielt når deres to første album fra 1996- og -97 heter "Countrified" og "Till The Cows Come Home" og med bilde av en bonde og ei ku på coveret til sistnevnte. Men så er det ikke, tvertimnot så snakker vi om et heavy metalband fra Stuttgart, Tyskland! De hadde sin første storhetstid rundt 2000 med Albumet "The World Is Ours", men etter "The Other Side" i 2004 har det vært stille rundt de på albumfronten. Men på slutten av 2016 kom nyheten om at Farmer Boys satsa for fullt igjen med tre mann fra originalbestninga og to nye.

De tre som har vært med fra starten er Matthias Sayer (vokal), Alex Scholpp (gitar) og Ralph Botzenhart (bass). De nye er Tim Schreiner (trommer) og Richard Düe (keyboard). I starten handla faktisk en del av tekstene deres om landbruk, f. eks. med When A Chicken Cries For Love. Det er ikke så framtredende nå. Musikken er melodiøs heavy metal, og på denne comebackskiva er det mange spennende elementer i musikken, men også i Sayers vokal. Et godt eksempel på begge deler er Fiery Skies, en låt der Matthias Sayer varierer vokalen sin på en måte jeg sjelden hører innen metal. Dessverre har jeg ikke funnet noen video med den.

You and Me derimot er det en video på, en låt der Sayer viser sine følsomme sider som vokalist. Det er også tett og fengende musikk, og er en metallåt helt etter hjertet mitt:


Tears of Joy er en av mine største favoritter på denne skiva, en drivende god låt. Merk grooven i  gitarspillinga til Alex Scholpp her, herlig!


 For ikke å snakke om Revolt, som jeg blir dratt inn i fra første riff. Kan ikke få fullrost denne låten, den nydelige instrumenteringa og Sayers strålende vokal:


Jeg har lest at Framer Boys hører inn under groove metal, og det kan jeg forstå, for det er en flott og eggende groove i musikken ders som gjør at jeg blir revet med. Men når det er sagt så viser de på denne skiva at de kan det med ballader også. Isle of the Dead er en aldeles nydelig ballade med akkurat den perfekte oppbygginga ei god metalballade skal ha. De avslutter også skiva med tre solide låter i balladesegmentet, tittelsporet Born Again, Promises og Flaw.

Det er 14 spor, hvorav to er korte instrumentaler, åpningssporet Cosmos på 2:27 og Mountains på snaue minuttet. Jeg har bare funnet fire låter som er tilgjengelige på YouTube i sin fulle lengde og den siste av de er Faint Lines, som er den åpningssporet går over i:


Ut fra det jeg har lest meg til så er det stor lykke blant fansen at Farmer Boys er tilbake i manesjen, og det kan jeg forstå. For dette er metal slik jeg liker det, melodiøst og med en herlig groove. Bandet er heller ikke redd for å utforske sin musikalitet, noe jeg kan fornemme i flere av låtene.

Så på tampen av året har jeg funnet et par metalalbum som har gått rett hjem hos meg, først AWS og nå altså Farmer Boys. Ikke en eneste låt her som jeg ikke liker.

Karakter: 6.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar