fredag 7. desember 2018

Blue Yonder - Rough and Ready Heart


Blue Yonder er en trio med erfarne karer som spiller akustisk honkytonk med noen islett av rockabilly. John Lilly er frontmann og låtsrkiver og har med Robert Schafer på gitar og Will Carter på ståbass. Dette er deres 2. album etter "Bittersweet Road" som kom i 2013. De holder til i Charleston, West Virginia der de underholder publikum med sin musikk de fleste tirsdager i året har jeg lest i Country Music People.

Dette er hyggelig og til tider livat musikk som jeg tror tilhengere av tradisjonell country vil nikke gjenkjennende til. Det begynner veldig bra med Standing by the Side of the Road:


Lost in Yesterday er en klassisk countrylåt framført slik klassiske countrylåter skal framføres:


Lonely Hour er en annen låt som jeg har fått sansen for:


Det er en ekthet og nærhet over musikken til Blue Yonder som gjør at jeg er blitt glad i flere av låtene på denne skiva. Men jeg nevnte at de også er innom rockabilly, noe de også håndterer veldig bra. Her er den triste historien om Tombstone Charlie:


Avslutningssporet Green Light er en skikkelig livat rockabillysak:


Det er mange små perler blant de tolv låtene på skiva, og av de vil jeg trekke fram tittelsporet som er en fin blanding av honkytonk og rockabilly. Noen få låter blir kanskje litt uinteressante, men jevnt over er dette solid levert av tre karer som er opptatt av å holde den tradisjonelle honkytonken høyt i hevd. Derfor er dette ei skive verdt å låne øret til hvis du vil ha countryen jordnær og ikke for pålessa.

Karakter: 4,5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar