fredag 13. januar 2017

The xx - "I See You"



Min lyst til å gå litt utenfor min musikalske komfortsone har bragt meg til den engelske trioen The xx, som slapp sitt 3. album i dag. For å forberede meg hørte jeg i går på deres debutalbum "xx" fra 2009 og jeg kom inn i en interessant verden med elektronisk musikk, men også med organiske instrumenter i fullt monn. Et album som bandet fikk meget gode kritikker for og som også var en kommersiell suksess. Nr. 2-albumet "Coexist" fra 2012 har jeg ikke rukket å høre på før altså "I See You" ble sluppet i dag.

Og det er utrolig spennende musikk som Romy Madley Croft, Oliver Sim og Jamie "xx" Smith leverer. Det elektroniske er fortsatt i sentrum, men her kan også høres strykere og blåsere i tillegg til Madley Croft på gitar, Sim på bass og Smith som styrer det elektroniske. Madley Croft og Sim bidrar begge på vokal og de utfyller hverandre utrolig godt. Dette er drømmende musikk som til tider kan oppleves litt kjølig også, men da i den mest positive betydninga av ordet. Dessuten har flere av låtene fine melodiske og direkte fengende trekk.

Jeg må innrømme at jeg var en tanke skeptisk da jeg starta å lytte på The xx, men de har klart å overbevise meg fullstendig om at det er fullt mulig å lage elektronisk musikk som en både kan drømme og slappe av til, og kombinere det med lekkert gitar- og basspill. Mye av den elektroniske musikken har jeg oppfatta som døgnfluemusikk uten særlig substans, men her er substansen tilstede i fullt monn fordi det elektroniske smelter ihop med det organiske, det er fengende og det er ikke enerverende og stressende musikk. Dette er noe jeg fint kan høre på når jeg trenger å roe helt ned.

"I Dare You" er min største favoritt på dette albumet, det er en låt som jeg bare etter et par lytt er blitt skikkelig glad i. Ei fengende perle rett og slett.


I "On Hold" hører vi et nydelig vokalsamspill mellom Romy Madley Croft og Oliver Sim. Madley Croft viser her er at hun har en varm stemme som kler musikken meget godt:


Til slutt "Say Something Loving", som også er helt nydelig:


Jeg er ihvertfall solgt og fra meg blir det årets første..... Karakter: 6.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar