fredag 9. desember 2016

Album 2016: Okkervil River - "Away"



Okkervil River er et nytt bekjentskap for meg, men bandet til New Hampshirefødte Will Sheff har eksistert siden 1998 og "Away" er deres 10. studioalbum, men altså det første jeg har hørt med de. Bandet har opp gjennom årene hatt stor utskifting av medlemmer, men Will Sheff er på en måte gjennomgangsfiguren og den som holder bandet i live.

Og la meg si med en gang at dette er spennende og mangeslungen musikk. Den er til tider rolig og introvert, men kan også bli mer kraftfull som i "Frontman In Heaven". Det er en dvelende stemning over musikken, Will Sheff har også mye å formidle og det kan bli litt overlessa med tekst et par ganger.

Et annet kjennemerke er at brorparten av de ni låtene er lange, 6 - 7 minutter. Som åpningssporet "Okkervil River R.I.P", en følsom og vakker sang:


"The Industry" skiller seg litt ut som den umiddelbart mest fengende sangen på skiva, med en kunstnerisk video litt utenom det vanlige:


"Call Yourself Renee" er en mer stillfaren, introvert låt:


Det er mange ulike elementer i Okkervil Rivers musikk og som sagt har Will Sheff mye på hjertet. Tekstene omhandler Sheffs liv fra 2013 til 2015, etter deres 9. album og i en periode der det var store utskiftninger i bandet. ja, faktisk så store at Will Sheff er den eneste gjenværende fra 2013-albumet "The Silver Gymnasium".

Siste smakebit er "Judey On A Street":


Dette er et album som har vokst hos meg. Ved første lytt så bikka det såvidt over på positiv side, altså en 4-er. Men dette er musikk som setter krav til meg som lytter, og når jeg tar utfordringa og lever meg inn i musikken så skjønner jeg at dette er veldig bra!

Karakter: 5.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar