søndag 25. desember 2016

Album 2016: Line Dybedal - "Til kjærleiken"


Siste måneden jeg bodde i Sogn og Fjordane, altså for litt over en måned siden ble jeg oppmerksom på en artist fra fylket som jeg valgte å høre nærmere på, Line Dybedal fra Selje. Det viser seg at hun ikke er noen nykommer, har hatt litt musikk ute før på engelsk, men platedebuterte i februar med ei skive med tekster på nordfjorddialekt. Og i min bok er det et stort pluss med norske artister som synger både på morsmålet og på dialekt eller nynorsk.

Musikken til Line Dybedal er pop med en god del EDM-elementer, men der også pianoet er sentralt, hun spiller da også piano sjøl. Ren EDM-musikk er ikke min store favoritt, blant anna fordi jeg synes det blir for upersonlig. Det må være ekte instrumeneter som ekte mennesker spiller for at det skal bli sjel og varme i musikken. Og med piano så blir det likevel en nærhet og en varme i musikken til Line Dybedal som jeg liker. Dessuten har hun en varm, litt troskyldig stemme som også gjør at det blir nært.

Albumet åpner bra med "Stille", en sang med et betagende refreng. De to neste, "Motvind" og "Valget" blir litt kjedelige i mine ører, men så tar det seg kraftig opp resten av skiva. "Ei Tåre", "Hjerteslag", "Mot", "Eg Fer Opp" og tittellåta "Til Kjærleiken" er alle spennende låter der Dybedals varme stemme og pianoet gjør at de føles nære og ekte sjøl med varierende grad av EDM-effekter attåt. "Ei Tåre" er en spesiell favoritt, musikken er litt mer dramatisk her og det fungerer veldig bra. Ingen videoer på YouTube fra skiva, men i denne artikkelen er en video med nettopp "Ei Tåre"

https://www.nrk.no/sognogfjordane/line-flyttar-heim_-gir-ut-plate-og-ventar-baby-1.12809517

At Line Dybedal velger å synge på sin egen dialekt gir sangene ekstra nærhet og ekthet. Det er noe med nynorsk og dialekt framfor bokmålet som gjør at sangene, med den rette musikken føles nærere. En alternativ versjon av "Stille" avslutter skiva.

Helhetsinntrykket blir derfor uten tvil på plussida fra en artist som jeg gleder meg til å høre mer fra framover!

Karakter: 4,5.

Her er en annen sang Line Dybedal har gitt ut på singel:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar