mandag 11. mai 2015

Eurovision 2015 - Semifinale 2



Montenegros artist Kez. Foto fra esccovers.com

Så er vi over til semifinale 2, torsdag 21. mai. Litt lavere kvalitet enn semifinale 1 var første inntrykket, men nå synes jeg det er rimelig jevnt. Det er noen perler her, men også et par kalkuner......

1. Litauen: Som ifjor er jeg helt på kollisjonskurs med det norske ESC-panelet når det gjelder en sang fra Baltikum. Ifjor slakta de den sjarmerende humørbomba til Latvia, i år totalslakter de en sang fra Litauen som jeg synes er riktig så fengende og trivelig. Det er litt countrypreg over den, den liver opp blant alle balladene og er en skikkelig friskus av en sang. Soleklart inne blant topp 10 hos meg. Karakter: 5-.

2. Irland: Nok en ballade, og sånn sett helt grei. Har sine gode øyeblikk, men forsvinner i mengden hos meg. Karakter: 3+.

3. San Marino: Etter å ha kommet til finalen for første gang ifjor er det artistutskiftning hos San Marino etter tre år med den samme dama. Men de holder fast ved legenden Ralph Siegel ("Ein Bisschen Frieden" bl. a.) som låtskriver. Lurt det, for etter en treg start er dette en sang som utvikler seg til å bli en behagelig og fin liten sak. Bør bli finale igjen for miniputtstaten. Karakter: 4+.

4. Montenegro: Gikk litt under radaren min ved første lytt denne, men dette er rett og slett en liten perle. Denne sangen har egentlig alt, morsmålet, nasjonalt særpreg, en dyktig artist som legger de følesene i sangen som den fortjener. Det Montenegro har kommet med før har vært temmelig forglemmelig, men denne kan gå hele veien! Adresse Podgorica i 2016? Karakter: 5+.

5. Malta: Den andre sangen i år med tittelen "Warrior" og Amber er en mye mer kokett warrior enn Georgias Nina Sublatti. Ballade som glemmes fort. Karakter: 3.

6. Norge: Jeg har ikke lagt skjul på at jeg heller ville hatt Erlend Bratland og hans "Thunderstruck" her, den hadde skilt seg mer ut i dette balladetunge feltet. Men når det er sagt så er det slett ingen dårlig sang vi stiller med i år. Jeg er bare redd for at den ikke skal klare å skille seg ut. Mye avhenger derfor av sceneprestasjonene til Mørland & Scarlett. Føler meg rimelig trygg på finale, men utover det kan egentlig alt skje. Karakter: 4.

7. Portugal: Også dette en sang som gikk litt under radaren min ved første lytt. Men den har vokst hos meg. Morsmål et stort pluss og så er den fengende. Portugal er standhaftige og fortjener nesten bare utifra det en god plassering snart. Håper den kommer her, men er dessverre langt fra sikker. Men Leonor Andrade må forbedre vokalprestasjonen sin, den ødelegger for 5-tallet. Karakter: 4+.

8. Tsjekkia: Tsjekkia har en traurig ESC-historie og jeg tror ikke den blir forbedra i år. En ultrakjedelig ballade, et gjesp rett og slett. Karakter: 2-.

9. Israel: Sjøltillit har Israels "Golden Boy", det skal han ha, "I'm the king of pop!" utbasunerer han ihvertfall tre ganger i denne sangen. Bra refreng, men ellers gir den meg ikke noe særlig. Karakter: 3-.

10. Latvia: Ifjor elska jeg det latviske bidraget, i år er det nesten stikk motsatt. Jeg skjønner ikke mye av dette, har på følelsen av at mange ser på den som kunstnerisk. Men jeg har mine sterke tvil om den har noe i ESC å gjøre. I mine ører er den en kalkun, men jeg har tatt feil før..... Karakter: 1.

11. Aserbajdsjan: Dette er et land med en kort, men likevel ærerik ESC-historie. De rader opp gode plasseringer, mye ved hjelp av svenske låtskrivere. De sverger så og si alltid til ballader, men denne er blant de som forsvinner i mengden hos meg, men en sterk vokalprestasjon styrker bidraget. Karakter: 3+.

12. Island: Island kaster seg dessverre også på balladebølgen. Maria Olafs(dottir) er ingen Yohanna (nr. 2 da Rybak vant) og denne her glemmes fort. Karakter: 3-.

13. Sverige: Jada, Måns Zelmerlöw skal ha for en åpning med utprega countrytwang. Men for meg blir dette for kalkulert, Sverige er tydeligvis et land som i deres egne øyne SKAL vinne og da tar de i bruk de virkemidlene som skal til. Sangen er ikke dårlig, men som sagt, dette blir for kalkulert, det blir for overlessa og jeg håper virkelig dette ikke er vinneren i år! Karakter: 4.

14. Sveits: Ballade som har et OK refreng, men ikke mer. Karakter: 3.

15. Kypros: En fin liten sak dette, nærmest tilbakelent. Deilig for en gangs skyld med ei ballade som ikke er overlessa med musikalske effekter. Men spørsmålet er om den er for minimalistisk? Karakter: 4-.

16. Slovenia: Karakteristisk stemme på Maraaya, jeg synes jeg har hørt noe lignende i dagens popverden, men klarer ikke helt å plassere den. Bra sang dette, fengende, god rytme og i mine ører inne blant topp 10. Karakter: 5-.

17. Polen: Jeg bryr meg vanligvis ikke om videoene, det er musikken som teller for meg. Men denne er litt spesiell. Vi ser en artist, Monica Kuszynska som i begynnelsen ser på bilder og videoer av seg sjøl fra før ulykken som gjorde henne lam fra livet og ned. Sjølve sangen begynner som en helt ordinær ballade, men den hever seg ettehvert til et sterkt refreng og en av de bedre balladene i årets konkurranse. Blir spennende å se om hun under framførelsen sitter på scenegolvet eller om hun sitter i rullestolen. Karakter: 4.

Da gjenstår bare de som går rett til finalen, og siden jeg er så godt i gang skal dere ikke se bort fra at de også kommer i kveld :).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar