torsdag 7. mai 2015

Eurovision 2015 - Semifinale 1



Estlands representanter: Stig Rästa og Elina Born.


Det er Eurovisiontid igjen, og siden vi har bikka mai med god margin og det er 12 dager til det braker løs i Wien så har jeg foretatt min vurdering av årets sanger. Deler det i tre og kommer her med betraktninger rundt semifinale 1, som jeg synes er en del bedre enn nr. 2 der Norge er med.

SEMIFINALE 1 - TIRSDAG 19. MAI

1. Moldova: Vi får faktisk en bra begynnelse. Denne sangen har et røft lydbilde som jeg blir sugd inn i, med et suggererende refreng. Dette er i mine ører en sterk oustider. Karakter: 5 -.

2. Armenia: Beskyldt for å være politisk denne, ordene "Don't deny" går igjen med tanke på det som flere land har anerkjent som et folkemord på armenerne for snaut 100 år siden. Det er en sterk sang, sterke vokalprestasjoner, men blir vel overlessa og anmasende etterhvert. Karakter: 4 -.

3. Belgia: Annerledes denne fra Belgia, noen mener det er en blek gutteutgave av Lorde. Det er ikke musikk som uniddelbart fenger meg, men det er en del som har denne som sin favoritt. Karakter: 3.

4. Nederland: Et land som har reist seg kraftig de par siste årene, Common Linnets på 2. plass var en åpenbaring ifjor med sitt sobre countrybidrag. Og Nederland leverer igjen. Sangen skiller seg ut, jeg liker rytmen og refrenget er dødsbra. Ikke noe imot om denne vinner. Karakter: 5.

5. Finland: Fire menn med Downs og autisme leverer historiens korteste ESC-bidrag. Syntes først det var tøft av Finland å stemme fram de, men spørsmålet om de vant fordi de er de de er henger der dessverre. "Adresse Wien"-teamet hadde den som nr. 1 av de 10 første. Men jeg synes det blir for monotont og ensformig. Karakter: 2+.

6. Hellas: Kjedelig ballade, enkelt og greit. Karakter: 2.

7. Estland: Ifjor var det Latvia som var min umiddelbare favoritt, i år er det Estland. I et år med mange ballader liver denne midttempo saken opp. En duett om det å våkne opp etter en one-night stand. Det er godt å høre skikkelig gitar og jeg er blitt ordentlig glad i denne. Min vinner! Karakter: 6.

8. Makedonia: Jaggu meg kommer ikke Makedonia med en liten perle også, et land som ikke akkurat har lyst opp ESC-himmelen til nå. En sjarmerende sang der spesielt refrenget trekker opp. OK, den er svenskeskrevet, men mye heller denne enn "Heroes". Karakter: 5.

9.  Serbia: Joda, denne er bra ei god stund, men så kommer det noe tekno som jeg føler er rimelig malplassert. Karakter: 4.

10. Ungarn: Rolig og altfor kjedelig fredssang. Karakter: 2.

11. Hviterussland: Duett som begynner med en mann med en grusom engelsk. Tar seg noe opp, OK rytme. Karakter: 3.

12. Russland: Sang om fred og samhold mennesker imellom fra Russland, jeg formelig hører Putins glasshus single...... Da hjelper det ikke noe at sangen er dørgende kjedelig og intetsigende. Karakter: 2-.

13.  Danmark: Hva er dette da Danmark? Unge deodorantgutter med en uptempo sak med et fengende refreng, det skal sies. Men egentlig er det bare en gjennomsnittlig popsang. Karakter: 3+.

14. Albania: Plussen her er ei sterk stemme, men i bunn og grunn er dette en dusinvare ballade som utvikler seg til å bli en smule anmasende. Karakter: 2+.

15. Romania: Helt grei rockeballade som for det meste går på morsmålet, noe som er et pluss. Et viktig tema, om barna som blir igjen når en av eller begge foreldrene reiser til Vest-Europa for å jobbe. Karakter: 4.

16. Georgia: Den første av to bidrag med tittelen "Warrior". Og Nina Sublatti framstiller seg som en tøff kriger i videoen. Men dette blir vel overlessa for meg. Karakter: 3-.

Min dom over semifinale 2 og de sju direktekvalifiserte, der Australia er et spennende "wild card" kommer ut i neste uke, da jeg nå skal reise i konfirmasjon.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar